Här tänkte jag berätta om hur jag ställer i ordning min verkstad. Just nu är allt i en enda röra. Jag har i en subversiv plan jobbat hårt för att få den för mig själv (skvallra inte). Började med projekt att få ut cyklarna - blev till att bygga ett cykelskjul, trädgårdsredskapen måste bort - litet skjul för dem också, växter som vinterförvarades var i vägen - växthusbygge, gräsklippare, slåtterbalk mm - försvann ut till renoverat uthus, nu är alla inläggningar, potatis, rödbetor kvar - men planerar för en jordkällare till våren. Det börjar alltså närma sig för VERKSTADS projektet. Behöver alla tips, stöd, hejarop under vägen.
Har börjat skissa och undrar om ni har några tips på vägen. Vilka funktioner. Bästa uppställning mm.
Huset är 14 meter långt och 4 meter brett. En vind går över hela härligheten och där tänkte jag ha virkeslagret. Mer kommer att läggas på http://snickartankar.blogspot.se
verkstadritning.jpg
 
Redigerat:
Frysbox i snicken!? Möjligtvis kylskåp... ;)

Måste det vara en vägg mellan rummen? Sågutrymmet ser litet ut, kan du klyva en 3m planka?
 
glöm inte kylskåp till kalla drycker och en bekväm stol till de gångerna man "bara ska ner i verkstan och fixa lite" :D
 
  • Gilla
Eklunda och 1 till
  • Laddar…
S
För att vara så pass seriös verkstad men liten så kan det vara vettigt med att ha maskinerna på hjul. Då blir det lättare att klyva de där tre meters plankorna och fräsa lister etc.
 
  • Gilla
Eklunda
  • Laddar…
Frysboxen har jag ännu inte hittat någon lösning för - hur blir jag av med den - skulle kunna bygga ett "fryshus" men det verkar lite överloppsgärning. Sågbordet står på hjul så med lite inpassning kan jag klyva en 3 metersbräda som går genom dörren. Lyyyysande ide med att ta bort lilla rummet mitt i - det är där som en del av jordkällarinnehållet nu finns.
Maskinhallen är ett fd garage- oisolerat till skillnad från det övriga utrymmet. Kanske ska isolera det när jag ändå fräschar upp? Nu gamla gipsplattor på väggarna som det inte går att fästa nåt i. Är det klokt att regla upp, isolera och sätta mdf på väggarna? Behövs fuktspärr?
Hade egentligen tänkt att bara ha en byggfläkt på i gamla garaget när jag är där men tar man bort väggen….?
 
Behåll en vägg mellan maskinrum och arbetsrum. Det är skönt att slippa dam/spån från de maskinerna och man kan parallellt måla/lacka. Saknar själv den möjligheten.
Behåll en öppning i den gamla garagedelen där garageporten sitter så att du kan kan köra ut långt virke utomhus vid bearbetning tillsammans med klyv/rikt/plan på hjul.
 
  • Gilla
Eklunda
  • Laddar…
Oisolerade rum ihop med isolerade tror jag är att be om fuktproblem... Enligt min mening så är mdf bara bra i vissa specifika fall. Som väggbeklädnad i verkstad använder jag osb, inte mdf!
Jag skulle om möjligt ha det största rummet till tex såg/hyvel-utrymme. Jag har maskiner på hjul men flyttar aldrig dem...
 
Tack för tipsen. Låter klokt att behålla en vägg. Då kanske jag slipper isolera garaget också. Mdf på väggarna bara för att ha något att skruva i - är det problematiskt tror ni?
 
Eklunda skrev:
Tack för tipsen. Låter klokt att behålla en vägg. Då kanske jag slipper isolera garaget också. Mdf på väggarna bara för att ha något att skruva i - är det problematiskt tror ni?
MDF är dyrare och sämre än OSB eller plyfa för ditt syfte, men slätt blir det så du kan lacka det i pianofinish;)
 
  • Gilla
Eklunda
  • Laddar…
Ska försöka få in lite bilder så att ni förstår att det är viktigt med yta för mig.;) Jag köper 10 mm MFT 2440x 1220 för 110 kr styck (ex moms) är verkligen det andra billigare?
 
Är rikt o plan/bordsåg en kombimaskin? Isåfall verkar det vettigt att ha den centralt, annars hade jag nog satt hyveln vid en vägg. Det ser aningen inklämt ut i maskindelen, andra rummet känns mer luftigt. Klura lite på hur maskinerna ska användas, en kap ger inklämd i en hörna gör ingen större nytta. Jag hade nog försökt få undan skivstället (kanske in i andra rummet?), långväggar är guld värda om man har ont om plats. Isåfall kunde du haft fräsbord och kap ger på den väggen (fräsbordet stöd till plankor som sågas på kap geren), flyttat långbandsputs eller bandsåg dit fräsbordet stod och fått betydligt luftigare. Ja bara lite förslag:)
 
  • Gilla
Eklunda
  • Laddar…
Eklunda skrev:
Ska försöka få in lite bilder så att ni förstår att det är viktigt med yta för mig.;) Jag köper 10 mm MFT 2440x 1220 för 110 kr styck (ex moms) är verkligen det andra billigare?
OSB kan man hitta för runt hundralappen inkl. moms, de har även måtten anpassade för cc600/1200.
Den du hittat måste du kapa om du har normalreglat, såvida du inte har underlag som du kan skruva i utan att ta hänsyn till olika bredder.
 
Bra synpunkt! Kollar om jag kan få hem sånt! Vad skulle ni sätta i taket - gammal gipsskiva nu!?
 
Tack för tips! Här kommer några bilder på eländet. Ja verkstan är ju rätt OK på utsidan men inuti!?

IMG_0071.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_0075.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fler bilder finns på http://snickartankar.blogspot.se
 
Det finns ju alla förutsättningar till en fin snickarbod!
Jag skulle röja ut alla prylar , tänka till vad gäller eluttag, värme, spånsug, belysning.
Sätt upp OSB och Gips på väggarna , gips+gips i tak. Mängder av eluttag. Mängder av belysning.
Luftvärmepump. Sedan fram med den vita färgen och måla väggar och tak.
Jag inredde garaget till verkstad och där är nu vitmålat med bra belysning, lätt att fästa saker i väggar, uppfyller brandklassen, saknar eluttag trots att jag tog i, saknar värmepump, saknar bra spånutsug.
Kör på och håll oss uppdaterade !
 
  • Gilla
Eklunda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.