Står och tvekar lite om jag ska börja fasa ut min Tellstick.net och gå över till en Z-wave miljö i stället.

Det jag tycker är "sämst" med Tellsticken är att man aldrig kan vara helt säker på att ett kommando verkligen har tagits emot och utförts. För fönsterlampor etc så är det inget större problem, men för luftavfuktare, värmesystem osv är det desto viktigare. Saknar också scencontrollers till 433Mhz där man har flera knappar och kan välja från färdigprogrammerade scenarios (främst för ljussättning).

Många på forumet kör ju Z-wave och har förmodligen testat flera olika kontrollers och jag vänder mig därför till er för att fråga: Vilken controller skulle du ha köpt om du hade börjat från scratch idag?

Kravlista:
-Ska kunna köra lokala kommandon (t.ex. trigga en wget till en IP address i mitt lokala subnät)
-Ska vara stabil i drift
-Stort plus om det går att gradvis fasa ut 433Mhz dvs ha kompabilitet med t.ex. RFxtrx eller dylikt

System som jag själv har funderat på:
Vera Edge (verkar dock ha USB strul i dagsläget som gör att RFXtrx fungerar dåligt)
Zipabox Duo
Någon slags Rpi-lösning, t.ex. RaZberry eller USB sticka

Fibaro HC2 tycker jag är allt för dyr och vad jag förstår så har den begränsat stöd för 433MHz som kräver "fulhack" med virtuella enheter och en Rpi med Domoticz som slavenhet.
 
Beror väl på hur mycket du vill pula själv? Om du har kunskap och tid och vill lära så är ju hemlagat ofta bäst, dvs en rpi-lösning. Denna kräver ju inte så stort kapital så du kan köpa ett kit för en tusing inkl beg skärm från Tradera, tangentbord och mus och prova om Razberry med Z-Wav är något för dig. Funkar det inte så behåll skiten som lekstuga och köpa en Vera eller liknande kommerisell lösning. Med rpi kan du ju uppgrader till OpenHAB på lite sikt om du gillar hemmaknack.

Du kanske skulle fixa ett rum först och se om rpi-lösningen snurrar igång och se om du gillar hempul med datorer? Vet du med dig att du inte gillar hempul så skippa rpi.
 
Har inget emot hempul eftersom jag är systemutvecklare och jobbar som konsult i elektronikbranschen. Det måste dock vara väldigt stabilt och jag har lite dåliga erfarenheter från RPI i produktionsbruk då jag har råkat ut för en del korrupta SD-kort som medför strul. Det kan ju avhjälpas till viss del med UPS men har liknande erfarenheter från andra embedded Linux system som jag har jobbat med där USB fungerade stabilare till filsystemet.
 
Jag tror att just Razberry har strulat lite med openHab (men det kanske är avhjälpt nu?). Så möjligen kanske man isf skall köpa en sticka istället.

Det är väl bara Vera Edge som har 500-seriens z-wave chip just nu, vilket kanske kan vara något att tänka på. Aeon är väl på G med en 500 sticka. Dock är ju Aeon liksom många andra zwaveproducenter kända för vapourware.

En variant är ju att du kör igång på en sticka på en linux-PC medan du kör igång, och sedan flyttar till en embedded platform.

Fast annars kanske det kan vara värt att börja med vera eller zipa, för att komma igång?
 
Lätt Vera Edge, eller Vera lite som man få till bra peng nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.