Ja, det gick väldigt bra när vi satte vårt staket, trots mängder med rötter och stenar i jorden.

Vi körde med ett ganska rejält kärnborr, och jag var lat nog att köra med färdiga betongplintar som vi ställde rakt ner i det borrade hålet och sedan fyllde runt.

Vill man bara sätta stolpar rakt ner i marken kan man kärnborra med en något mindre dimension än stolpen, och sedan banka ner den i hålet, då får man nog bra kompression och stabilitet från början.
 
Det borde gå ännu snabbare och smidigare att gjuta egna plintar i kärnborrade hål jämfört med färdiga plintar. Det räcker ju att hälla ner betong i hålen och pula dit en stolpfot.

Skurupsborren rekommenderar den här metoden, med med kärnborr borde det gå mycket snabbare och smidigare - särskilt i jord med stenar och rötter.
 
Med den enda skillnaden att du då måste blanda betongen, men visst, jag håller med om att det nog blir snäppet bättre :)
 
En annan grej är ju att man kan börja bygga med en gång när man skruvar, man slipper vänta på att betongen skall härda.
 
verktygsgurun skrev:
En annan grej är ju att man kan börja bygga med en gång när man skruvar, man slipper vänta på att betongen skall härda.
Samma med plintar ;)
 
Visst e det så, men plintar e tunga o otympliga. Kan inte lasta så många innan ett släp säckar ihop. Och sen skall man bära ut dem till byggplatsen.
Finns som sagt fördelar och nackdelar med plint vs markskruv. Tycker det är bra att det finns alternativ till den hederliga plinten så kan man avgöra från fall till fall vad som lämpar sig.
 
Martin_B
verktygsgurun skrev:
Visst e det så, men plintar e tunga o otympliga. Kan inte lasta så många innan ett släp säckar ihop. Och sen skall man bära ut dem till byggplatsen.
Nu skulle jag ju iofs välja att gjuta själv alla dagar i veckan, då det bör bli stabilare än plintar som man skall forma jorden efter genom att återfylla (bättre att forma plinten efter jorden tycker jag).
Men med tanke på vikten och att plintar är tunga och otympliga, så är ju så klart betongsäckar inga fjädrar de heller :D ...de skall införskaffas, transporteras och bäras runt på de också.
Så när det kommer till färdiga vs. egengjutna plintar så är det nog hugget som stucket viktmässigt. Ungefär samma mängd betong går åt i bägge fallen beroende på hur man har grävt tidigare, djup osv.
Fördelen med att gjuta själv är att man kan göra plinten i exakt den storlek man vill och som förhållandena kräver.
Är det exempelvis stora viktiga rötter i vägen, rötter som man inte vill fördärva, kan man gjuta "runt"/vid sidan om dem, och ändå få en hållbar plint. Självklart skall man ha lite avstånd mellan rot och plint, gärna i form av sand/jordutfyllnad så roten kan röra sig/växa utan att plinten påverkas så mycket.

Det finns så klart för- och nackdelar med alla metoderna :)
 
Använde mig av Slutagräv till mitt staket i Höganäs förra sommaren.
Är mycket nöjd med resultatet och den hjälp som jag fick av personen från slutagräv.
Visst det är lite dyrare än att gräva ner plintar men det spar en massa tid och känns minst lika stabilt.
 
Ligger hemma sjuk som en hund och hade inget bättre för mig än att titta på eftermiddags-TV igår. Ramlade över "Gårdshuset på Strömsö" http://www.svtplay.se/video/2595133/gardshuset-pa-stromso/avsnitt-1

ca 5,25 in i programmet har de en annan version av skruvplint. Samt att de använder, dels handkraft men även en grävare för att få allt på plats. Intressant att infästningen för syllen/stolpen är justerbar i efterhand.
 
Väcker upp tråden lite. Jag funderar på att använda sluta gräv till ett uterumsbygge. Alla erfarenheter mottages tacksamt.
 
Jag funderar också på att använda markskruvar för ett kommande carportbygge och är också intresserad av vilka erfarenheter som finns?

/Krille
 
Även jag funderar på marksskruv till ett litet staket på 4 stolpar,men de (slutagräv) är ju inte billiga! fick pris på 1000:- i "inställelsevagift" sen + 400:- per skruv! så 2600:- för 4 skruv! snäpp på ocker enligt mig!

Hittar ingenstans att köpa skruvar för 100-200st själv! (mer borde dom fasen inte kosta)

Någon som hittat lösa skruvar att köpa?
 
Jula har jordankare som skruvas för ca 100:-
 
dof skrev:
Jula har jordankare som skruvas för ca 100:-
Jo, de känns lite korta bara!
 
Ja det var dyrt för 4 st skruv. Jag får 15skruvför ca 5400:- monterat och klart. Att skruva själv ser jag som svårt även om man skulle få tag på skruv då det kräver kraftiga specialmaskiner som har tillräckligt moment.
För mig handlar det om vad jag orkar/har lust med. Gräva ner 15 plintar är inget som roar precis. Och gjuta själv är också ett grävande och man har har ju ändå alltid ett materialinköp. Skillnaden för mig är så liten att det är värt pengarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.