Är i planeringsstadiet av att göra om tvättstugan som är kombinerad toalett. Idag är det bara ett målat betonggolv som jag har tänkt sätta klinkers på och väggarna består av spånskiva.

Finns det något tätskikt som går att ha till både golv och vägg?

Har tänkt ha träpanel på väggen med en sockel av samma klinkers som ska sitta på golvet.
 
Golvet kan du ha vilket tätskikt som men väggen kan måste du ha målat tätskikt om du nu vill ha något. Endast golvet är det krav på i en tvättstuga, oavsett om det är toa eller inte.
 
Ska det inte vara 50mm upp på väggen? Har läst endel och då har jag förstått att det ska vara ett uppvik på vägg!

Hade ett rollbart system funkat som man drar upp på vägg?
 
Ja uppvik på vägg ska det va, helst 100mm. men du ska ha samma tätskikt på golvet som uppviket.
 
Så enklast (och billigast) är alltså att lägga en plastmatta på golvet,
med uppvik 100 mm på väggen innanför träpanelen.

Klinker? Hur flashigt behöver det vara i en tvättstuga egentligen?
Plastmatta är dessutom suveränt enkelt att hålla rent :)
 
KnockOnWood skrev:
Så enklast (och billigast) är alltså att lägga en plastmatta på golvet,
med uppvik 100 mm på väggen innanför träpanelen.

Klinker? Hur flashigt behöver det vara i en tvättstuga egentligen?
Plastmatta är dessutom suveränt enkelt att hålla rent :)
Vi har klinkers och golvvärme i tvättstugan. Så frugan ställer sig gärna där och jag klagar inte.
Sedan vet jag inte om jag gillar kombinationen toalett och tvättstuga. Blanda fräscha dofter med ofräscha.
 
Vill gärna ha klinkers i tvättstugan/toa för det ger en viss känsla av "lyx" och golvvärme finns i form av en pelletspanna just under betonggolvet.

Eventuella odörsbekymmer hade jag tänkt lösa med en intellifresh som går på lågvarv och drar ut regnbågspuffarna.

Så matta går bort då jag inte fixar det själv och mitt primära golvval är klinkers.

Så vilket system kan jag köra både på golv och vägg 100mm och sen smeta klinkers på?


Edit: vet it om det spelar någon roll men jag har tänkt att skita i golvbrunn och bara ha en 50mm avloppsstam.
 
Redigerat:
Lutte skrev:
Vill gärna ha klinkers i tvättstugan/toa för det ger en viss känsla av "lyx" och golvvärme finns i form av en pelletspanna just under betonggolvet.

Eventuella odörsbekymmer hade jag tänkt lösa med en intellifresh som går på lågvarv och drar ut regnbågspuffarna.

Så matta går bort då jag inte fixar det själv och mitt primära golvval är klinkers.

Så vilket system kan jag köra både på golv och vägg 100mm och sen smeta klinkers på?


Edit: vet it om det spelar någon roll men jag har tänkt att skita i golvbrunn och bara ha en 50mm avloppsstam.
DÅ får du förmodligen inget av försäkringsbolaget om du får en fuktskada där. Bättre att spara in tätskikt på väggen och lägga dom pengarna på en brunn istället.
 
huggan skrev:
DÅ får du förmodligen inget av försäkringsbolaget om du får en fuktskada där. Bättre att spara in tätskikt på väggen och lägga dom pengarna på en brunn istället.

Är det verkligen krav på golvbrunn?

Hade nämligen velat slippa ha en golvbrunn under köksskåpen och bara ha ett vanligt avlopp. Blir som kaka på kaka tycker jag.

Är inga problem att byta ut golvbrunnen som sitter idag men eftersom vi inte tvättar dagligen och har ett väldigt varmt betonggolv så torkar den jämt ur och skapar dåligt lukt.
 
Tror inte det är krav på golvbrunn i tvättstuga men jag kommer inte ihåg...

Finns ju fjäderbelastade brunnar som släpper ut vatten men släpper inte in lukt
Är det betong golv så kan du ha rollat är det träbjälklag så är det folie som gäller, min 50 mm uppvik, inga krav på tätskikt på väggarna.
Kakla kan du göra utan tätskikt.
 
Det finns golvbrunnar med luktspärr.

Jag tror inte att det är ett krav. Det är iallafall inte det på toaletter men det är ju bra att ha. Nuförtiden så rekommenderas det ju golvbrunn i köket för att förhindra vattenskador.
 
Grym respons man får såhär på självaste julafton!

Får se om jag sätter golvbrunn är inte speciellt sugen på detta då den konmer sitta under ett skåp så det blir ju lite bekymmer den dagen då det ska rensas.

Nino
då kan jag använda mig av exempelvis lip vs 30 tätningsmembran? Som är ett rollbartsystem men hur gör jag då för 50mm uppviket?
 
Flytta golvbrunnen. Betongbilning är ju minst dubbelt så roligt som julstress. Någob timmes hackande borde räcka för att flytta den en meter.
 
Det låter lite med 50 mm avloppstam. Menar du att du även ska ha det till toaletten? Var ska du tvätta händerna? Det går att ordna så att avloppsbrunn integreras med handfatets avlopp s.k. Stockholmsavlopp för Stockholmsdusch som det finns olika lösningar på. Tycker också att du ska ha brunn anslutet någonstans.
 
slurppe99 skrev:
Det låter lite med 50 mm avloppstam. Menar du att du även ska ha det till toaletten? Var ska du tvätta händerna? Det går att ordna så att avloppsbrunn integreras med handfatets avlopp s.k. Stockholmsavlopp för Stockholmsdusch som det finns olika lösningar på. Tycker också att du ska ha brunn anslutet någonstans.

50mm stammen ska vara till handfatet och tvättmaskin är det tänkt medans tronen har sitt egna om det då är ett 100mm eller vad det då kan vara!


Har lite svårt att kunna placera en golvbrunn någonstans om man nu it sätter den mitt oppa golvet och det känns inte attraktivt!

Ska sätta mig och göra en snabbskiss av layouten så får ni se hur det ska se ut!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.