Jag rev för ca 3 år sedan ut vårt inredda rum i källaren med bakomliggande mögelproblem. För ca 4 månader sedan tvättade jag golvet med anti-mögelmedel samt impregnerade det med en betongimpregnering från Gipeco. Nu har jag lagt en heltäckningsmatta på golvet, men mögellukten består. Mina frågor: om jag flytspacklar golvet, kommer lukten försvinna? Kan det vara så att mögellukten uppkom när jag tvättade golvet pga tillförsel av fukt? Beror lukten på betongimpregneringen?
Tacksam för svar!
 
Är du säker på att de inte kommer upp mer fukt från betongen ? Fungerande dränering ? Andas mattan ? Ventilationen funkar i rummet ?
 
Heltäckningsmatta i källaren? Ojojoj... :screwy:
 
Malten skrev:
Är du säker på att de inte kommer upp mer fukt från betongen ? Fungerande dränering ? Andas mattan ? Ventilationen funkar i rummet ?
Jag är inte säker på att det inte kommer mer fukt från betongen, men då jag valde en syntetmatta som andas tror/trodde jag att det är ok? Ventilationen tror jag funkar då jag har stor tilluftsventill med bra drag... Har inga synliga tecken på fuktproblem på väggar som putssläpp osv..
 
Funkar inte det om den är av syntet och andas? Ska enligt faktabladet fungera i källarutrymmen.
 
Jag hade nog skippat mattan oavsett, som gjort för att det ska bli unket! OBS detta är bara min syn på det!
 
Det funkar, så länge det inte är någon nämnvärd fukvandring i plattan.

Om du frilägger en bit av betonggolvet och efter ca en vecka lyfter på mattan intill, om det då är mörkare färg/fuktigare under mattan så har du för mycket fuktuppslag.

Var mögellukten helt borta någon gång?
 
Luktar det mögel efter 3 år så är mögelproblemet inte löst. Vet själv efter att ha rivit 40 kvm uppreglade golv i mitt sutterrängplan. På visningen för två år sedan stank huset mögel 2 meter utanför entrédörren, efter rivning och inläggning av ventilerat golv förra sommaren finns det inte antydan till lukt.

Du måste som skrivits ventilera ur all fukt så försvinner lukten. Består lukten är det för att du har mögel. Mät fukthalten i betongplattan. Du kan även göra en egen bedömning. Dammar det ovanpå plattan är den torr. Är plattan fuktig tyder det på otillräckligt dränage. Det är inte fel att inreda källarutrymme men dränaget måsta vara fullgott och du skall ha ventilerat golv. Finns många olika lösningar på ventilerat golv, jag reglade upp med syllpapp under reglarna, annars finns det Platon, Nivell, Bergoplattor men helst inte golvtextil. Finns mattor som skall släppa upp fukt men jag hade valt något annat.

Flytspackling kommer inte att hjälpa ett dugg utan du måste få bort fukten. Kolla också att det är golvet som är problemet och inte väggarna som sugit fukt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.