Ska dom lämna offert via telefon?
 
Tror inte att gemene man förstår hur mycket arbete det är att göra en offert, troligtvis beroende på att dom aldrig gör det själva. I TS fall tar det väl tre-fyra timmar att göra en offert eftersom det helt och hållet saknas underlag (kom hit och titta så får vi tala om hur vi vill ha det).
Företag som har möjlighet att jobba mot löpande räkning gör hellre det.
 
Vi har en egenföretagare (larmtekniker) inhyrd på jobbet, han är hos oss ca 15-20%. Vardagar dagtid läser han till 99% aldrig några mejl, det gör han på kvällarna, jag har ingen koll på om han svarar på random mejlande. Däremot så svarar han alltid i telefonen om han har möjlighet, skulle tippa på över 99% av samtalen.
 
Ja, telefonen är ett säkrare kort! Svarar alltid om jag inte står olämpligt till. Försöker titta på jobbet så snart som möjligt även om jag kanske inte kan utföra det direkt.

Skriva offerter tar tid, därför vill man va hyfsat säker på att få jobbet man offererar.
 
  • Gilla
hantverkare1
  • Laddar…
blackadder skrev:
Ska dom lämna offert via telefon?
Jag trodde de skulle åka ut till TS objekt för att kolla på det, inte maila prisförslag eller har jag missat något?
 
Redigerat:
Pumba skrev:
Jag trodde de skulle åka ut till TS objekt för att kolla på det, inte maila prisförslag eller har jag missat något?
Han menade väl att om man inte kan läsa mailen och svara på den, hur ska man då kunna sätta sig ned och maila iväg en skriftlig offert.

Nu när jag tänker ett varv till så brukar jag ju inte få några offerter heller. De snickare som kollat på grejor i min familj brukar säga saker som "ja, det kommer kosta ungefär 40 000kr och då står huset åtminstone över vintern".
Jag hade alltså egentligen inga förhoppningar om att få en riktig skriftlig offert på ett så litet arbete, så det är ju bara dumt att skriva det i mailet då eftersom det avskräcker. Men jag vill veta hur mycket det kostar ungefär innan, så man vet om man tycker det är värt det.

Sen är det nog sant att man får försöka hitta någon el-firma man tycker är bra och fråga dem i första hand och ta det löpande. De elektriker som varit och arbetat på våra hus har väl inte varit alldeles lysande.. De monterar sladdar snett, vägrar använda antika strömbrytare, osv. Jag ska fråga runt och se om det finns någon elektriker som har goda rekommendationer istället och så får jag väl ringa istället då.
Tack alla er som bidragit i tråden.
 
oliva skrev:
De monterar sladdar snett, vägrar använda antika strömbrytare, osv. Jag ska fråga runt och se om det finns någon elektriker som har goda rekommendationer istället och så får jag väl ringa istället då.
Tack alla er som bidragit i tråden.
Ja, att elektriker vägrar att återanvända antika strömbrytare eller annat material kan jag förstå av flera skäl.

Om elektrikern skall kunna stå för sitt jobb så bör han nog inte använda antika och i förlängningen förmodligen utslitna.
Elmaterial är ju inte evighetsgrejor

Om man vill ha gammal stil på sina elprylar så finns det nytillverkade prylar som stilmässigt kan passa in.

Man ska också komma ihåg att en elfirma även tjänar pengar på själva elmaterialet. Grova sådana att döma av andra trådar här på BH.
Att då gå och montera gammalt utslitet material som säkerhetsmässigt är tveksamt och sedan inte tjäna pengar på nytt material är väl inte en elektrikers högsta dröm :x
Då väljer han nog ett projekt som ger bättre förtjänst.
 
Det där att använda "antika" apparater är ju lite kinkigt då man inte behöver gå så jättelångt tillbaka för att man inte får ha mer än 6A på grupperna där dessa apparater är installerade.
 
roland53 skrev:
Man ska också komma ihåg att en elfirma även tjänar pengar på själva elmaterialet. Grova sådana att döma av andra trådar här på BH.
Bra att du nämner det. Ska ha det i åtanke om jag drar in el i denna ladugård, för även om jag tar det löpande som ni föreslår istället för offert, vill man ju inte ha en överraskning när man ser materialkostnaden sen. Den stora överraskningen brukar dock bli transportkostnader när man har hantverkare på gården.
 
Om du har en firma du litar på och vill veta vad den kan kosta så du har råd kan du ju begära ett takpris så vet du vad det kan kosta i värsta fall. Men du kan ju inte jämför takpris från olika firmor sen brukar takpris vara bra tilltagna så firman inte räknat bort sej.
 
Prova att ge elektrikern en hyfsat detaljerad specifikation om vad som ska göras, så kan du säkert få ett hyfsat välgrundat prisförslag. Typ.

* Sätta upp 8 taklampor av typ XXXX
* Sätta upp 4 strömbrytare av typ YYYY
* Totalt spika upp ca 120 meter kabel
* Sätta upp 10 eluttag, modell elko utanpåliggande IP44 tvåvägsuttag
* Koppla in en elcentral med 4 grupper

Då kan du se vad elektriken fakturerar för material och för timmar för ett typarbete som hyfsat liknar ditt.
 
johan ivarsson skrev:
Om du har en firma du litar på och vill veta vad den kan kosta så du har råd kan du ju begära ett takpris så vet du vad det kan kosta i värsta fall. Men du kan ju inte jämför takpris från olika firmor sen brukar takpris vara bra tilltagna så firman inte räknat bort sej.
TS kan istället be om en ungefärlig prisuppgift innan så vet man att den inte kan överskridas med mer än 15% förutsatt att inga tillägg görs eller något oväntat inträffar. Bra säkerhet om man vill köra löpande men innan få en uppfattning om slutkostnaden innan så man kan välja om det är värt det eller inte. Bra alternativ till en offert som kan vara svårt att få från hantverkare som har fullt upp. Värt att tänka på är att det är bra att ha den ungefärliga prisuppgiften dokumenterad på något sätt exempelvis via ett mail.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.