Hej.

Skulle behöva el i ladugården. Har ingen aning om vad det kan kosta. (nytt proppskåp behövs etc)
Jag mailade alla elektriker jag hittade i området och skrev vad jag behöver, samt att jag önskar att de kommer och tittar och ev lämnar offert. Ladugården ligger 2 mil utanför Östersund och jag mailade ca 15 st firmor för 4v sedan.

Det var bara en som svarade.

Vad jag undrar är:
1. Ska man inte ta in offert? Vill de bara jobba på löpande faktura?
2. Är det brist på elektriker?
3. Vad gör jag nu? Måste man ringa runt? Kan de inte läsa mail?
4. Är det inte god hyfs av elfirmor att åtminstone svara att de inte har tid?

Tacksam för svar.
 
1 Ja och ja.
2 Ja
3 Ja och nä.
4 typ.

Det är hantverkarbrist nu.
Marklunds brukar vara bra att ha och göra med.
 
OK.. tack för svar.


bax skrev:
Marklunds brukar vara bra att ha och göra med.
Tja, jag vet inte.. är det Marklunds el i Brunflo du menar? Jag har mailat dem också, fick inget svar.

Jag hade ut dem (marklunds el i brunflo) till en gård jag äger förra året för att fixa proppskåpet, och fick inget rotavdrag. När jag påpekade det så sa de att de lägger på en avgift om man vill ha rotavdrag, tror den avgiften var på 200kr. Rotavdrag innebär merjobb för dem. Nu får jag ändå inget rotavdrag för installation i en ladugård men tycker deras policy är tveksam.
 
Att försöka få tag i någon strax innan jul är nog inte så lätt, kolla upp några stycken och prova att ring i mitten av jan så är det nog betydligt lättare.
Kolla firmorna på google och allabolag.se under tiden.
 
Enk Projektet skrev:
Att försöka få tag i någon strax innan jul är nog inte så lätt, kolla upp några stycken och prova att ring i mitten av jan så är det nog betydligt lättare.
Kolla firmorna på google och allabolag.se under tiden.
Nja.. jag mailade 15 november så det är väl inte strax innan jul? Har heller inte nåt krav på att det ska bli gjort innan sommaren 2015. Jag har ju redan mailat alla firmor som har mail.
Jag skrev så här i mailet:

"Vi behöver el i ladugården och skulle vilja ha in offert från olika elfirmor så om du vill lämna en sådan så får ni gärna komma och titta.

Adressen är xxx. 2 mil söder om Östersund.

Det finns proppskåp i ladugården som fungerar men det behöver bytas ut för det är gammalt, och vi behöver lampor i olika utrymmen. Det har ju varit ström i ladugården en gång i tiden. Själva stolpen med el finns några meter utanför ladugården.

Om ni skulle ha tid och lust att komma och kolla så går det bra på fredagar efter kl 13, eller under jullovet på vardagarna eller senare i vår om ni har tid då."
 
Jag upplever det själv väldigt mycket enklare att ta telefonen och ringa, mail i all ära men har man fullt med jobb så tror jag mailen blir mindre prioriterat.

Om man tar telefonen så får man ju även väldigt snabbt svar på om de har tid att kolla på det eller inte och kan därmed avskriva vissa firmor direkt istället för att gå och vänta på ett mail som ingen kommer svara på.
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Jag ska maila igen i januari och skriva att de kan komma när som helst så ska vi se om man får något svar då..
 
Pumba skrev:
Jag upplever det själv väldigt mycket enklare att ta telefonen och ringa, mail i all ära men har man fullt med jobb så tror jag mailen blir mindre prioriterat.
Men har man tid att sitta och svara i telefonen då ifall man har fullt med jobb? Borde vara enklare att svara på ett mail tycker jag. Jag hade hellre fått förfrågningar via mail om jag hade fullt med jobb. Tänk vad störande det måste att bli avbruten hela tiden på sitt jobb av folk som ringer och vill att man ska jobba för dem.
 
Mikael_L
Har firmorna fullt upp med jobb så känns det inte så väldigt attraktivt att styra iväg 2 mil ut på landet för att kika och sen skapa en offert. Det går en massa tid och bilkostnader och är långt ifrån någon garanterad inkomst i framtiden.
Tyvärr är det så.
Kortsiktigt tänkt? det kan ju komma sämre tider - japp.

Det finns många elfirmor som är nästan omöjligt att få att sätta ihop en offert åt privatpersoners jobb.
Det finns inga riktiga anbudsunderlag, ingen beställarkompetens, ofta en stor diskrepans mellan det upplevt beställda och det upplevt erhållna osv.
Så det känns väldigt svårt att offerera sånt som är det minsta svårbedömt. Antingen gör man sitt bästa och får skit för att resultatet inte blev allt kunden förväntade sig. Eller så slänger man in en stor "overhead" i offerten för att försäkra sig om att uppdraget går att slutföra till kundens belåtenhet utan att bli en förlustaffär, men då förlorar man ändå uppdraget till någon annan som la ett lägre anbud. Dvs offertarbete utan att tjäna något på det.

Ja tyvärr ser det lite ut sådär. I tider då firmorna har ganska lite jobb att göra så går det naturligtvis mycket lättare att få in offerter.


Det bästa vore ifall du kunde hitta en firma som är att lita på, och låta dom jobba på löpande. Det är trots allt det bästa för alla inblandade. Men kruxet är att finna firman man kan lita på, det finns många sådana men det är ju ändå lite av lotteri ifall man måste chansdra någon från gula sidorna.

Har du någon bekant verksam i byggsvängen är det ju ett bra tips att få tips av denne. En byggfirma som lite då och då tar in andra hantverkare för delmoment i sitt uppdrag har ju hittat dom företag som dom vet fungerar att leja bort jobb till.


edit:
Se inte detta som något försvar för elfirmorna, för visst är det risigt att det är såhär.
Det är bara ett försök att förklara vad det kan vara som är problemet.
 
Redigerat:
  • Gilla
mr.Ola och 4 till
  • Laddar…
oliva skrev:
"Vi behöver el i ladugården och skulle vilja ha in offert från olika elfirmor så om du vill lämna en sådan så får ni gärna komma och titta."
Du skulle tjänat på att inte nämna att du vill ha offerter från flera firmor. Själv så brukar jag inte räkna åt folk som man vet har mailat alla firmor i hela länet, eftersom jag sällan är billigast utan satsar mer på att leverera bra utförda jobb. Men om nån mailar mig specifikt, så räknar jag gärna. Vill de sen jämföra mitt pris mot andra så får de göra det...

Bara lite tankegångar från en seriös hantverkare, lycka till!
 
  • Gilla
mr.Ola och 4 till
  • Laddar…
Åka tur och retur 4 mil för att kolla på ett 1-2dagarsjobb på fredag eftermiddag då man kanske har 25% chans att få jobbet? Inte konstigt att de inte vill ha jobbet.
 
Håller med ovanstående. Ibland får man mail och det står högst upp i adressen att dom skickat till 10-100 firmor.
I de fallen svarar jag bara att vi ej har tid.
Dåligt av mig kanske men så är det.

Svarar dock ALLTID på förfrågningar.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Mail är både bra och dåligt...tyvärr skickas det massor av skräp och info som man egentligen inte vill ha vilket gör att det kommer i andra hand...om jag söker någon och verkligen vill veta/få tag i någon så ringer jag istället.
Sitter man mycket i bil kan man ofta prata i telefon men inte läsa mail/sms!
 
En tanke när jag läser ovanstående inlägg;

Känns ju lite som ett skott i natten att bara skicka en massa mejl utan att veta vilken typ av elfirma och dess rykte och referenser.
En del elfirmor arbetar bara mot större beställare typ industri, stora bygge mm.

Jag skulle nog först kollat i närmaste omgivningen vilka firmor som finns, därefter höra lite på bygden vilka som är mest pålitliga.
Därefter skulle jag ringa och säga mitt ärende och nämna att XX rekommenderat dom. Fråga om dom har tid att ta ett jobb inom en specifik tidsram.
I samtalet skulle jag fråga om deras mejladress och säga att jag skickar ett mejl som bekräftar vad vi kommit överens om, tex löpande jobb, offert, besökstid för offert etc.
Då har man etablerat en kontakt och mejlet tas emot mer personligt och elfirman känner sig utvald.
Som tidigare nämnt, helt förödande att skriva att man tar in priser från kreti och pleti. :(
 
Redigerat:
  • Gilla
hantverkare1 och 2 till
  • Laddar…
oliva skrev:
Men har man tid att sitta och svara i telefonen då ifall man har fullt med jobb? Borde vara enklare att svara på ett mail tycker jag. Jag hade hellre fått förfrågningar via mail om jag hade fullt med jobb. Tänk vad störande det måste att bli avbruten hela tiden på sitt jobb av folk som ringer och vill att man ska jobba för dem.
Flera av mina hantverkare jag haft hemma har använt hörlurar kopplade till telefonen så de kan prata och samtidigt jobba.
Mail har jag aldrig upplevt funkar till hantverkare, har inte träffat på någon hantverkare med dator på sig, eller ska de sitta på kvällarna och läsa mail?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.