Någon som vet hur jag (om det går) rensar denna golvbrunn? I övriga huset kan jag ta loss en del och rensa, den här verkar sakna denna möjlighet? Finns en liten "knapp" som säkert har en funktion, men den får jag inte bort utan alltför mycket våld. image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bonusfråga, hur gammalt är badrummet givet golvbrunnen?
 
Y
Man pillar bort det runda lilla locket. Sen tar man duschslangen, skruvar av munstycket, spolar ner i hålet alternativt om man inte är bacillrädd så kör man ner slangen i hålet.

ser dock ut att gå att draupp stora delen men det är inget jag hade gjort sålänge det finns rensplugg. jobbiga minnen väcks ifrån att lyckas fådit nya packningar på liknande modell.
 
Redigerat:
  • Gilla
blob
  • Laddar…
Tar du hjälp med en smalare skruvmejsel än den du har på bild så får du bort det lilla runda locket lättare. Nya lock finns att köpa som reservdel. Har du fått stopp används även rensverktyg eller spolledningar den vägen. Börjar det sedan lukta avlopp så har du inte fått dit locket riktigt.

Du har en jafo golvbrunn troligen från modell 1973-1991 som varierade lite. Kan tänka mig att det är en från sent 70-tal. Den påminner om en som jag hade som var från 1977. Det finns förteckning med bilder på nätet på gamla golvbrunnar för att se om de är en som ska bytas eller ej vid renovering. Hittade bara förenklingar och inte den fulla förteckningen när jag letade innan svaret.
 
  • Gilla
blob
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Här JAFO:s dokumentation på äldre brunnar:

[länk]
Detta var utgåva 4. Jag vill minnas att det fanns en med exakt lika golvbrunn tidigare som jag försökte hitta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.