Hej.
Funderar på tillvägagågnssätt och kostnad för att tilläggsisolera 2glasfönstren i ett hus.

Jag har förstått att man kan skruva en energiglasskiva innifrån eller byta ut innerrutan till 2glas kasett.
Men dessa fönster är spröjsade både in och utvändigt alltså 6st glas i varje fönster.

Så min tanke är fräsa in en skiva mellan fönstren dvs där man delar på dom.

MVH/
 
Skippa den tanken.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Tack för bra och utförligt svar.

Att byta fönster är inte aktuellt pga kulturhistoriskt värde.
Och jag vet att energiglasen man skruvar på insidan fungerar väldigt bra på fönstren vi har för tillfället.
Har inga siffror men skillnaden är enorm när du håller näven framför de som har rutan och de som inte har.

Och jag har läst om de som sätter in tunna plastskivor och får effekt så nog borde det kunna va värt?

Tar gärna emot mer input och gärna mer specifik än ovan.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Just plastskiva mellan rutorna blev jag också intresserad och gjorde en "provinstallation" i ett rum förra året, har tänkt att gå vidare med det men det har inte blivit av. Kommer dock säkerligen att göra det då jag tyckt det funkat bra. Plastskivorna är ganska osynliga, dock inte 100% upplever jag, men inget som stör. Ett par av fördelarna med plastskiva är definitiv enkelheten att installera och att vikten på fönstret inte påverkas.
 
Jag har även provat en plastskiva i tre fönster samt en altandörr i samma rum och upplevde en liten förändring. Tog bort det när det var dags att putsa fönstren. Sedan kom det inte tillbaka innan jag skaffade 3-glasfönster.Har nu endast den tjockare plastskivan kvar i ett takfönster där jag också upplever mindre drag från fönstret.

Varför kan du inte sätta nya glasskivan sist som brukligt är? Om du sätter en mindre aluminiumlist som distans så blir det inte så stor förändring. Lister kan fås i silver vit eller brunt. Har sådant på 6 st fönster och är nöjd. Vissa sätter även den nya glasskivan ytterst i ny ram med gångjärn. Det är delvis för att skydda den äldre fönsterramen. Nackdelen där är att 6 st sidor då måste putsas.
 
Redigerat:
Jo det skulle nog bli så man får sätta en energiglasskiva på insidan som vi har i vårt nuvarande boende, funkar extremt bra mot innan skulle jag säga.
 
  • Gilla
slurppe99
  • Laddar…
Är det någon som vat vad det är för specifikation på glaset man använder när man sätter in sånna extraglas på insidan?

MVH/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.