Tjena

Måste kolla en sak med er innan jag bygger vidare.

Har ett hus från 1930 som helt saknar isolering i väggarna. En del är dock tillbyggd.

Där har man från insidan satt gips-osb-vindpapp-120mm stenull-vindpapp-luftspalt-panel.

Min fråga är om det verkligen ska sitta vindpapp både på utsidan och insidan av isoleringen? Ska jag fortsätta på samma sätt där jag bygger vidare? En badrumsvägg.

I så fall blir det inifrån sett våtrumsputs-gips-osb-vindpapp-isolering-vindpapp-luftspalt-panel.
 
Man har inte vindpapp på insidan.
 
Jag vet att man normalt inte har det men kan det finnas nån speciel anledning att de gjort det? Ser inte ut att vara hemmapulare som snickrat.
 
Mikael_L
Man sätter som sagt normalt sett inte vindpapp på insidan, utan i förekommande fall så är det diffusionstät plast där - eller så inget.

Men det är ingen skada med vindpapp där heller. Och är det otäta väggar på alla möjliga håll och kanter så kan vindpapp på insidan rent teoretiskt minska drag lite.


Är det spånisolering så kan man sätta vindpapp eller något annat likn på insidan för att det inte ska läcka in spån i springor.
 
Jag tänkte strunta i pappen på det jag bygger vidare på. Det blir ju i alla fall vindtätt.

Tack för era snabba svar.
 
Ska förresten försöka mig på det omfattande jobbet att såga hål i varje fack och spruta in cellulosa isolering för att få de gamla väggarna isolerade.. lär bli ett jäkla jobb. Rum för rum..
 
Hur ser dom väggarna ut? Vindpappen håller inte emot om du sprutar.
 
Det skulle den göra enligt isolerfirman. Man kanske får köra med lägre tryck?

Inifrån sett Tapet-gips-råspånt-tomrum-vindpapp-luftspalt-panel.
 
I badrumsväggen bör du väl plasta på insidan?
Vindpappen är fuktgenomsläpplig.

I den nygamla väggen funkar det iom att det sitter både OSB och gips på insidan, (och att det inte är mer än 12 cm isolering). De är tätare än vindpappen, så det gör att det blir väldigt lite fukt som kan gå ut i väggen, och iom att det bara är vindpapp utåt så ventileras fukt ut utåt.

Badrum är ju lite annorlunda iom att där är fuktbelastningen inifrån normalt väldigt mycket större än i andra rum, och då är risken stor att fuktbelastningen på alla väggmaterial i hela väggen (gips, OSB/spånt, reglar, isolering, vindpapp) blir större än vad materialen mäktar med att hantera.
 
Nja.. i badrummet blir det ju folie utanpå osb och gips så det blir helt tätt inifrån.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Oldboy skrev:
I badrumsväggen bör du väl plasta på insidan?
Vindpappen är fuktgenomsläpplig.

I den nygamla väggen funkar det iom att det sitter både OSB och gips på insidan, (och att det inte är mer än 12 cm isolering). De är tätare än vindpappen, så det gör att det blir väldigt lite fukt som kan gå ut i väggen, och iom att det bara är vindpapp utåt så ventileras fukt ut utåt.

Badrum är ju lite annorlunda iom att där är fuktbelastningen inifrån normalt väldigt mycket större än i andra rum, och då är risken stor att fuktbelastningen på alla väggmaterial i hela väggen (gips, OSB/spånt, reglar, isolering, vindpapp) blir större än vad materialen mäktar med att hantera.
Man ska inte ha plast i ytterväggen om det är ett badrum som är placerad mot ytterväggen. Då fastnar fukt emellan två tätskikt. Har man plastmatta som tätskikt så är det ok för den är så tät.
 
  • Gilla
Holpers
  • Laddar…
När jag gjorde efterforskning ang plast i badrum så var alla tätskikt såpass täta att plast ska användas även i badrum.
 
Om fuktkänslig skiva skall användas som underlag för ett rollat tätskikt bör ånggenom-gångsmotståndet på tätskiktet vara ≥1 500 000 s/m för att minska risken för fuktskador. Skall man vara helt säker på att undvika skador bör ånggenomgångsmotståndet på tät-skiktet vara ≥2 000 000 s/m. Erfarenhetsmässigt förekommer det sällan skador på grund av diffusion i konstruktioner där man använt tätskikt med detta höga värde.

Om en mera fukttålig skiva används som underlag för ett rollat tätskikt istället för en fuktkänslig skiva bör tätskiktets ånggenomgångsmotstånd vara ≥1 000 000 (s/m) för att undvika fuktskador. Skälet till detta är att det alltid finns risk för mikrobiell påväxt på skräp på skivan vilket motiverar kravet på ett relativt högt ånggenomgångsmotstånd.

Från SP. Sen om alla dagens tätskikt uppfyller det vet jag inte.
 
  • Gilla
Holpers
  • Laddar…
Hur överlevde folk förr i tiden? '-)
 
Kollade förresten ytterväggarna idag. Det är ingen luftspalt. Bara:

Gips-råspont-luft-papp-panel.

Om jag blåser i isolering så blir det:

Gips-råspont-120 isolering-papp-panel

Är detta katastrof eller funkar det i ett gammalt hus med självdrag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.