Hej,
Vi har fått en vattenskada pga. en springa under fönstret där vatten runnit in under lång tid. Det är främst fönstenbågen och den yttre regeln framför syllen (70-talshus med ingjuten syll) som är fuktskadade (25%fukt)

Som första steg tänkte jag bygga ett tält över området och låta en byggfläkt stå och torka ut skadan ett par veckor. Därefter får en snickare nog byta yttersyllen och fönsterbågen.

Min fråga är:
1. Går det att använda en vanlig pressening som värmetält?
2. Finns det bättre lösningar?
3. Kan virket gå att rädda om det får torka ner till 12% fuktighet?
4. Hur lång tid kan det ta om fläkten står ute men i tältet?

Fler tips?
DSC_0632.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0620.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0583.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jörgen
 
Tycker inte den där ser så skadad ut, ordna så att det inte läcker in mer och låt det torka upp till sommaren. Kolla i sommar igen på den, troligtvis kan du bara låta den vara. Har det möglat(?) pensla lite boracol på den.
 
Täck för (så det inte läcker in mer) och fixa till sommaren. Ser inte ut att vara någon panik. Låt vårsolen göra torkjobbet. Billigare och effektivare än en värmefläkt!
 
Tack för svaren!
Jag är mest orolig för fönsterreglarna och området kring fönstret. Där är det mer fukt (syns dåligt på bilderna. Där tänkte jag att värmefläkten kan göra nytta och sedan får vi bestämma vad som behöver bytas.
Klokt?
 
Ska du inte elda för kråkorna kan du ju alltid bygga en liten "huv" av 100m EPS eller liknande som håller kvar värmen en aning. En pressening riktar mer luftflödet från byggfläkten. I övrigt måste jag hålla med föregående talar i att bilderna inte direkt visar något som indikerar panik
 
Jag byggde ett litet "hus" för att hålla värmen under torkningsprocessen. Snedväggen blev en 20mm golvskiva (med plastmatta på ovansidan) och frigolit på kanterna plus en japanpress. Därefter startade jag en 2kw värmefläkt från Jula. Efter en timme fick jag dra mer effekten till 1.3kv. Verkar fungera bra med de 3 plusgrader vi har i Östergötland. Fuktfläckarna har minskat och virket under fönstret känns inte längre blött på ytan.

Någon som har erfarenhet av hur länge man bör hålla på och om man kan köra 7/24? Ska fuktmäta i virket 1 gång per dag. Behövs mer ventilation?

IMG_3956[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Den fuktiga luften måste ju ventileras bort.
Sedan skulle jag vara orolig över brandfaran med inbyggd värmefläkt och massor av brandfarligt material runtom.

Jag håller med de andra: Täck igen över vintern och åtgärda till sommaren.
Har det hållit på under många år så gör en vinter till varken till eller från.
 
  • Gilla
hama65
  • Laddar…
Tack för alla synpunkter!

Efter 24t med värmefläkt uppgår fukthalten i yttersyllen nu till 9-12 procent och virket under fönsterkarmen ligger nu på en fuktnivå på 9 procent.

Nu får det stå och ventilera över helgerna så blir det nytt fasadvirke m.m. efter nyår!
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.