Jag och blivande frugan går i husbeställartankar, men en fundering har uppstått.

De flesta som jag har pratat med har själva byggt nya hus på mitten/slutet på 80-talet och början på 90-talet. De har alla avrått från att beställa kaklat badrum pga att huset sätter sig de första fem åren och att kaklet därför kan spricka i hörnen och bli skevt. Därför menar de att man istället skall spara de pengarna, beställa badrummet med våtrumstapet och plastgolv, och efter ca 3-5 år ta in hantverkare som kaklar badrummet.

Någon som har liknande erfarenheter och/eller råd att ge?
 
Om du beställer ett hus från en fabrikant och kaklet spricker inom 3-5år borde det väl gå på garantin eller? Det låter ju inte helt osannolikt det du säger, men inget jag läst om tidigare i alla fall...
 
Sophia skrev:
Om du beställer ett hus från en fabrikant och kaklet spricker inom 3-5år borde det väl gå på garantin eller? Det låter ju inte helt osannolikt det du säger, men inget jag läst om tidigare i alla fall...
Låter rimligt att det borde gå på garantin, men helt 100 är jag inte. Ligger på Top 50-listan på saker jag skall kolla innan jag skriver på ett eventuellt kontrakt ;D

Funderar mest på om det är fler på det här eminenta forumet som har liknande erfarenheter som mina bekanta, eller om det går att undvika numera med nyare typer av silikon/fogar/spackel eller vad det nu kan vara man använder. Problemet som vissa råkade ut för var just att fogen (inte kaklet som jag så klantigt skrev i första inlägget) i hörnet spricker. En bekant till mina föräldrar fick en spricka och förskjutning av kaklet i vertikalriktningen med ca ½ centimeter så att en hel vägg fick läggas om.

Så vad finns för råd? Kakla eller inte kakla? Och hur påverkar det taxeringsvärdet/fastighetsskatten?
 
Bob_the_builder
Fogen i hörn och vinkel mellan vägg/tak/golv ska inte bestå av fogbruk utan av silikon. Då uppstår inte problemet. Men en förskjutning på 5 mm låter lite mycket. Det känns inte som en normal rörelse i ett hus.
 
Bob_the_builder skrev:
Fogen i hörn och vinkel mellan vägg/tak/golv ska inte bestå av fogbruk utan av silikon. Då uppstår inte problemet. Men en förskjutning på 5 mm låter lite mycket. Det känns inte som en normal rörelse i ett hus.
Kan tänka mig att det inte är normalt. Men nu har de flesta som jag pratat med - och som gett mig råd av blandad kvalité - byggt sina hus i slutet på 80-talet och början på 90-talet. Han vars kakel i badrummet försköts 5 millimeter flyttade in i sitt hus 1986. Problemet i badrummet uppstod ca 1½ år senare. Så jag vet inte, kanske byggde man annorlunda då jämfört med nu, kanske använde man andra material.. det verkar som att det är med hus som med barn, skall man skaffa ett så har alla åsikter och erfarenheter ::)
 
Sophia skrev:
Om du beställer ett hus från en fabrikant och kaklet spricker inom 3-5år borde det väl gå på garantin eller? Det låter ju inte helt osannolikt det du säger, men inget jag läst om tidigare i alla fall...
Det beror helt på hur lång garanti man har. Särskilt med tanke på att många köper detta som tilläggstjänst utanför övrig husentreprenad, vilket ofta inte ger mer än 2 år.
 
Bob_the_builder skrev:
Fogen i hörn och vinkel mellan vägg/tak/golv ska inte bestå av fogbruk utan av silikon. Då uppstår inte problemet. Men en förskjutning på 5 mm låter lite mycket. Det känns inte som en normal rörelse i ett hus.
Så ovanligt är det inte. Speciellt inte om man slarvar med grundlägningen. Har kollat på hus från 70-talet med ca 50 cm sättning och 80 och 90-talshus med 25-30 cm sättningar. Visserligen är det extremfall, men ändå. alla hus sätter sig mer eller mindre. Sedan är det frågan hur stor sättningen blir, hur jämn den blir och hur den tas upp. Man kan ju alltid "våldsarmera" en platta på mark (har gjort det på några byggen).

 
Bob_the_builder skrev:
Fogen i hörn och vinkel mellan vägg/tak/golv ska inte bestå av fogbruk utan av silikon. Då uppstår inte problemet. Men en förskjutning på 5 mm låter lite mycket. Det känns inte som en normal rörelse i ett hus.

Är det altsså fel att sätta fog i hörnen o vinklar istället för silokon? Vår plattsättare sa att de brukade använda fog för att det håller sig snyggare än silikon???

/A-K
 
I en nybyggd villa funkar det ej med fog i hörnen, det kommer garanterat spricka.

Jag bor i en lägenhet i ett hus byggt 1929 med betong i väggar/golv/tak, där har det funkat att foga hörnen...

/ PJ
 
Jag lurar också över detta, fast inte av samma orsak, mer över ... tänk om man tröttnar på kaklet..., man får ju dras med detta i alla herrans år. ??? Nu fick jag även en annan orsak att fundera över. :-/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.