Det är nog jättesvårt att svara på utan att veta vad det är för mark (lera, morän etc.). Plint är ju aldrig fel men kan vara onödigt. Själv (har morän/siltmark) satte jag plintar i ytterhörnena av altanen och resten på leca. Enligt "grundgubben" kunde jag lika gärna skippat plintarna men lite blåsor i handen och ett ryggskott är aldrig fel. ;)
 
Jag antar att altanen skall byggas av trä. Att lägga den på mark är inga problem, lägger man någon form av stenblock/plattor under reglarna så kan stenen röra lite på sig utan att det märks uppe på terassen. Ska du ha ett staket runt om terassen bör staketstolparna gjutas ner för att bli riktigt stabila så att staketet inte sviktar när någon lutar sig mot det.

Självklart kan detta variera beroende på hur tomten ser ut, om det lutar så att det finns risk att jorden glider iväg lite varje år eller om det är sankt under så att du har behövt påla under huset så kanske du måste göra något under altanen också?!
 
Hemmakatten
Kan det inte vara ganska snyggt om verandan vilar på några riktiga naturstenar i granit. Tra för givet att det innebär att verandan ligger nära marken, dvs, på mkt låg höjd. Om man sitter på verandan med bena i gräset på backen så är det trevligare, tycker jag att se naturstenarna än både plint och lecablock. En låg veranda har man väl knappast räcke runt hela, vitsen är ju att kunna kliva rakt ut/ner i naturen.
Eller har jag missuppfattat?

 
Har man små barn så kanske staket runt hela är ett måste trots att den står på mark. Så kommer det bli i vårat fall.
 
Vi har vår altan på marken med betongplattor mellan, där plintar skulle stå i annat fall. Anledningen att vi gjorde en flytande altan är att vi har bara lera under huset (pålat för själva huset). Plintarna skulle troligtvis med tiden försvinna ner i leran... Nu kan vi om altanen sätter sig skruva loss lite golv och lägga mellan, juster vid de ställen som marken rört på sig. Den bästa lösningen hade varit aat påla för altane oxå men det tänkte vi inte på då...
 
Hinner bli klar väl i tid innan årets första kräftskiva då? ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.