Bosch SMU50M62SK diskmaskin.

En servicepunkt på dom flesta diskmaskiner är rengöring av bottensil. På denna maskinen (likt många Bosch maskiner tror jag) är det väldigt enkelt, man vrider ett kvarts varv eller nåt och så kan man lyfta upp hela filterpacken.

I mitt huvud så är den perforerade plattan i botten på diskmaskinen ett slags grovfilter och det cylinderformade filtret som sitter under är ett finfilter, allt för att hindra bitar av krabbskal och annat snafs att åka genom pumpen och sätta igen munstyckena på armarna. Pumpen suger från insidan av det cylindriska filtret.

Det jag inte fattar är att den där runda plastkorgen i mitten är öppen hela vägen ner till pumpen så allt som ramlar ner i den går rätt förbi alla filter och rätt in i pumpen. Visst är där några avsatser på vägen ner men i princip skulle man ju kunna få in en hel mindre krabba i pumpen.
Varför, varför ser det ut så?

En tanke kan vara att det är så lite vatten i maskinen att det inte når upp över ingången till plastkorgen men i så fall kunde det ju varit ett litet tak på den så att inte krabbskalen kan ramla rätt ner.
Nån som har några funderingar på det här?
 
Lite problem med bilduppladdning, testar lite nu
IMG_0594.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
IMG_0596.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0597.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0614.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag måste titta i min maskin för att fatta hur det funkar (den är igång nu så det får vänta) men det finmaskiga filtret blir ju skitigt på insidan så rimligvis går ju merparten av vatten innifrån och ut.

Det jag har konstaterat vid maskinbyte tidigare i år är att jämfört med tidigare mer grovmaskiga cylinderfilter så behövs det rätt lite skit på detta filter för att tvättresultatet ska påverkas märkbart. Jag har faktiskt övervägt att skaffa ett extra filter så att man kan köra diska det ena i maskin och använda det andra.....
 
A
Allt under metalplåten och utanför den cylindriska delen är diskvatten som cirkulerar
I mitten kan mindre matrester åka ner till botten där tömningspumpen förhoppningsvis får med det ut.
Tyvär kan mindre glasbitar, gummiband etc ochså åka ner och ofelbart stanna pumpen.
 
  • Gilla
Grundlös
  • Laddar…
Vi har precis likadant filter i vår Siemens. Ibland blir det för mycket skräp i filtret som stoppar flödet och då får man dra fram hela maskinen och luta den framåt och bakåt för att lura sensorerna.
 
-> electroluxaren

Ahaaaaaa! Nu klarnade det! Ser bägge insugen på nedersta bilden nu, tömningspumpens insug under den vita plastbiten och circulationspumpens insug vid den mörkgråa ett hack högre upp. Cylindriska filtret är alltså bara en fortsättning på den perforerade plåten ner i suggropen för tömningspumpen, inte ett "steget finare" filter. Väldigt bra svar, tack! :)
 
A
Tune skrev:
Vi har precis likadant filter i vår Siemens. Ibland blir det för mycket skräp i filtret som stoppar flödet och då får man dra fram hela maskinen och luta den framåt och bakåt för att lura sensorerna.
Vilka sensorer?
 
Det låter som att någon behöver rensa lite klegg i ventilhuset där flottören sitter (iaf på maskiner som har några år på nacken). Finns bilder på forumet nånstans.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.