Jag har en liten fråga gällande regler vid trappbygge

Har extremt dåligt med både plats och yta, så jag blir tvungen att kombinera trappa med garderob.
Vad säger regelboken om att gå in i en "walk in closet" för att sedan kunna nå trappan?

Kan man ha en dörr till garderoben som gör att man inte ser trappan från allmänutrymme?

Finns det några regler som säger att man måste ha fri tillgång till trappan eller liknande.

Detta gäller fritidshus, så jag behöver ej ta hänsyn till handikappanpassning etc.
Trappan leder upp till sovloft.

Tacksam för svar

Mvh Andreas
 
Hur ser planlösningen i huset ut?
 
Regler, varför spelar det någon roll? bygg så du är nöjd.
I vissa fall kan jag förstå regler för sitt eget bästa, typ vattenskador och sådant men en trappa...
 
En viktig sak att tänka på är ju utrymning. Finns det andra vägar ut om det brinner ? Att försöka ta sig fram (i panik) bland en massa kläder är definitivt inte optimalt. Har sett lösningar där vindstrappa dolts bakom skåpdörrar i kök, så om det finns utrymningsväg genom t.ex. fönster, så ser jag inget som borde hindra.
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Jo absolut, det är helt tanken.
Det jag undrade mest egentligen om tex Boverket har några speciella regler bortsett från lutning, mått mellan stegen etc. Blir en slutbesiktning lite längre fram, och då vill jag inte "skita i det blå skåpet" ☺️
 
Exakt Hasse, det är utrymmningsregler jag egentligen funderar på om det finns? Eller handlar det mer om sunt förnuft?
Man kanske skall skippa dörr till garderoben och låta trappan därmed bli synlig från hall.
 
Ska du göra som du tänkt så ska dörren definitivt gå utåt. Om det blir aktuellt med utrymmning och någon ramlar i trappan så denne blockerar dörren så kan den inte ens öppnas utifrån,
 
orparn skrev:
Ska du göra som du tänkt så ska dörren definitivt gå utåt. Om det blir aktuellt med utrymmning och någon ramlar i trappan så denne blockerar dörren så kan den inte ens öppnas utifrån,
Det är en god tanke :)
God Jul och tack för svar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.