Jag har sparat och börjat torka några bräder som blev över, har även tjockare bräder där ute som jag är säker är tryckimpregnerade, finns det något jag kan göra med dom eller är det farligt att ens börja kapa och hantera dom i min verkstad? De tjocka benen skulle kunna bli stommar till en enkel arbetsbänk i verkstan isåfall. Men än så länge har jag inte vågat ta in dom ens.


Jag vet inte om själva plankorna som resten av konstruktionen är gjord från är impregnerade, dom kan vara värmebehandlade tänkte jag. Orsaken jag inte vet vad jag har är att det kom med huspaketet och sen kom några gubbar och monterade altanen åt oss. Såhär ser det ut:

16061860005_5d39fa0852_b.jpg

16059915371_bcb92ff8b0_b.jpg

Jag tycker inte det ser ut som vanligt impregnerat virke, det påminner mer om det värmebehandlade virke (furu) vi använder i jobbet, men jag har hört dom har börjat färga impregnerat virke så det ska se mera naturligt ut.
 
Ja nu känns det lite dumt, men så brukar det vara, man frågar nånting och SEN så tänker men "men varför kollar jag inte". Och det gjorde jag, letade upp leveranslistan och där stod det, impregnerat, brunt.

Så identifikation är väl inte nödvändig, fast jag undrar fortfarande om det är något jag kan göra med virket?
 
  • Gilla
antnor
  • Laddar…
Bygga diverse saker som ska vara utomhus, t.ex. sandlåda, blomlåda (dock ej odlingsbänk), trädgårdsbänk, plank runt soptunnor... typ sådant. Inte hyvla och slipa i virket och inte ha det inomhus.
 
Utemöbler har jag funderat på att bygga av det. Har läst att det brukar göras, men måste det målas för att vara säkert isåfall? Skulle vilja göra ett par sånahära stolar till sommaren:
https://woodgears.ca/lawn_chairs/plans/index.html

Jag skulle gärna behålla träfärgen om möjligt, kanske polyuretanlack eller liknande? Annars kanske vitt duger...
 
Det enda rätta är att lämna i rätt binge i återvinningsstationen.
Illa nog att alla alltid måste bygga i tryckt virke när det finns alternativ. Resterna brukar försvinna i diverse småbyggen som sågas ned och sedan byggs om och till sist bränns nånstans.
 
Inga problem att bygga utemöbler av det tryckta virket. Du behöver inte måla eller lacka även om det går när det har fått tork
a ut över en vinter som det verkar ha gjort hos dig.
 
Lägg brädorna i bra-att-ha-högen. Man behöver allt som oftast ha några brädbitar. Kan vara bra för att justera ett trädgårdsbord, lägga under en stege, fästa upp ett staket som behöver lagas etc.
 
vectrex skrev:
Inga problem att bygga utemöbler av det tryckta virket. Du behöver inte måla eller lacka även om det går när det har fått torka ut över en vinter som det verkar ha gjort hos dig.

Om man vill, kan man behandla det med någonting, som olja för utebruk eller så?
 
DennisCA skrev:
Om man vill, kan man behandla det med någonting, som olja för utebruk eller så?
Absolut, samma olja som du använder på trallen. Eller vilken olja som helst egentligen. Problemet med olja på trä utomhus är att det har en tendens att få skiten (pollen, damm osv) att fastna mer.
 
Skulle börja tillverka två utestolar men det blev uppenbart att det skulle bli så mycket sågandes inomhus med bordssågen att jag valde att bygga delarna till ramen med vanligt granvirke, och efter jag tillverkat 8 ben så var det dammigt i garaget (har ingen spånsug) och att ha gjort detta med impregnerat virke, usch... vill jag inte ens tänka på...

Man vågar liksom inte riktigt använda virket trots att det är gratis. Kanske jag ska försöka sälja det istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.