Har tyvärr inte en tillräckligt avancerad miniräknare för att kunna räkna med vinklar.

Söker därför info från någon här som orkar räkna:

Bredden på huset är 6,5 m...

Vi får ha max 27 graders taklutning men vill ha loft. Funderar på att flytta ut takfoten 70 cm på vardera sida om huset för att få lite extra rymd till loftet. Om det nu ens går...

Takstolarna "ramar in" loftet så att 40 cm försvinner...195 mm stolar

Dvs vad får jag för nockhöjd vid 27 graders lutning med en bredd på 7,20?

Funderar på att beställa 29 graders stolar istället (ligger inom felmarginalen) vad får jag för höjd med dessa?

Minst 1,80 måste vi ha annars får det vara....
 
jag får inte dina mått att gå ihop riktigt

nu är takstolarna 6,50 och du ville bredda med 70 cm på varje sida. det får jag i sånna fall till 6,90

en 6,90:s takstol med 27 graders lutning ger då en total höjd från toppen av nocken till botten av åsen 1,76 fri höjd blir någonstans runt 1,30 -1,35

samma bredd med 29 grader ger 1,91 minus virke dvs ca 1,45-1,50

Observera att detta är precis under nock. 1 meter ut mot väggen är det betydligt lägre.
 
Bob_the_builder
Mats missade en meter (6,50+70+70=7,90 ;-)) Men det hjälper dig inte så mycket. Totalhöjd nock till undersida underram blir 2,01. Avdraget för virkeshöjden blir ca 41 cm, vilket ger dig en höjd på 1,60 vid nock, minus golvbeläggning och innertak.
 
Man får väl helt enkelt skippa loftet....tråkigt...
 
Jo det får vi men i och med att vi redan sökt bygglov så vet jag inte om man kan bygga med det utan att söka ett nytt. Vågar inte chansa.
 
Och då kommer en klassiker, ring helt enkelt handläggaren för ditt bygglov och fråga om det är acceptabelt och om du i sånna fall bara kan göra en justering av befintliga ritningar och skicka in på befintligt lov.

Fråga kan man alltid, man kan bara få ett nej
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.