Hej.
Hur kan jag räkna ut hur solen går olika tider på året?
Finns det någon internetz tjänst som kan hjälpa en med det måntro?

MVH/
 
I Sketchup kan du ställa in plats och tid och se hur ljus och skuggorna faller. Fast du måste förstås rita ditt hus och se till att det blir i rätt riktning.
 
ok det är nog överkurs för mig..
Får ju stöka i dagar för att bara få ihop ett hus gissar jag:D
Och det är miljön kring jag tänker på oxå då det ligger i änden av ett berg.

MVH/
 
Med tanke på ditt nick tänkte jag föreslå att du plockade fram den Nautiska Almanackan och räknade ut den lokala timvinkeln samt deklinationen på Solen.

Men då jag mycket väl vet hur ointresserad man är av astronomiska navigationsberäkningar när man är på landbacken bjuder jag på följande länk istället ;)

http://rl.se/posdet2.php?sht=2014-12-21
 
  • Gilla
Raptor50
  • Laddar…
C
Kapten_Haddock skrev:
ok det är nog överkurs för mig..
Går inte motsvarande att göra direkt på webben i Google Earth om jag inte missminner mig?
 
Och för en trots nicket helt okunnig, hur läser jag av, vad menas med maxhöjd som jag antar spelar in..

MVH/
 
  • Gilla
Raptor50
  • Laddar…
Mitt på dagen vid vår eller höstdagjämningen står solen 90 - breddgrad grader över horisonten. Stockholm ligger exempelvis på 59 grader varvid solen står 90 - 59 = 31 grader över horisonten.

Sedan kommer jordaxelns lutning på 23 grader in i bilden. Vid middagstid vid sommarsolståndet står solen 90 + 23 - breddgrad över horisonten. 54 grader i Stockholm.

Vid vintersolståndet får man i stället dra ifrån jordaxelns lutning. 90 - 23 - breddgrad. 8 grader i Stockholm.

Däremellan ändras det enligt en sinusfunktion om man vill räkna på det.
 
Kapten_Haddock skrev:
Hej.
Hur kan jag räkna ut hur solen går olika tider på året?
Finns det någon internetz tjänst som kan hjälpa en med det måntro?

MVH/
Varför vill du veta?
 
Denna app är bra och mycket användbar för detta: Sun seeker 3D AR
 
Jag är spekulant på ett hus som ligger på "skuggsidan" nu spelar det mindre roll då det är grått o disigt överallt men jag har aldrig reflekterat över hur solen ligger på sommarn.
Huset ligger i kanten av ett berg kan man säga så för eller senare beroende på vilken tid på året försvinner solen bakom berget.

MVH/

HansR skrev:
Varför vill du veta?
 
Kapten_Haddock skrev:
Jag är spekulant på ett hus som ligger på "skuggsidan" nu spelar det mindre roll då det är grått o disigt överallt men jag har aldrig reflekterat över hur solen ligger på sommarn.
Huset ligger i kanten av ett berg kan man säga så för eller senare beroende på vilken tid på året försvinner solen bakom berget.

MVH/
Ok. Du kan läsa mer på denna sida om solhöjd och solbanediagram.
http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/vad-ar-ett-solbanediagram-1.31981
 
Det finns en jättebra app för smarta telefoner som heter Sky View. Med den kan man "peka" med telefonens kamera mot himlen för att se till exempel solens bana vid olika tider och datum. Rekommenderas!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.