Undrar ni som byggt själva framförallt hur lång tid ert bygge tog eller vad ni räknar med?

Ska man ha ett byggkreditiv så vill man ju ha klart så snabbt som möjligt!

;)
 
Hehe, jag och min sambo köpte tomten vid nyår och trodde det skulle flyta på sen... Oroade mej för att behöva göra markarbeten vid tjäle osv...
Status nu: Har ännu inte påbörjat markarbetena, ska dock ha byggsamråd imorrn så snart så...
Tiden rinner iväg har jag märkt, allt som kan strula ska göra det, bygglovsgubbarna är borta mer än inne på kontoret osv osv. Snart är det semester lagom tills jag skulle vilja få in en firma som kunde bygga stomme och tak, då det ser inte ljust ut...
Så räkna på vad du tror det tar i tid och dubbla sen den tiden:)
Nu hoppas jag iallafall på att kunna ha inflyttning före jul, men det hinner nog skita sej...
 
Vi köpte en tomt förra sommaren och trodde vi skulle hinna gjuta plattan innan vintern...
Men det blev inte direkt så...
Vi står där fortfarande utan platta...

Tanken är att hinna med den innan vintern.

Till saken hör väl i och för sig att vi har flyttat en sommarstuga på tomten och "vinterbonat" den för att kunna bo där under tiden vi bygger.

Men som monken sa, allt tar längre tid än man tror.
Det var någon som sa att man skall uppskatta tiden och sedan gångra det med 3,14 (pi).
 
Vi köpte tomt i september förra året, sen ägnades en del tid åt att bestämma oss för hus. Bygglovsansökan lämnades in i början på december och blev godkänt och klart i början på februari. Strax därefter hade vi byggsamråd och startade med i mars. Grunden gjöts i början på april. På tisdag nästa vecka kommer huset(stommen). Hur lång tid det sen tar att färdigställa invändigt återstår att se...

Vi startade byggkreditivet i samband med att grundarbetena började ungefär. Vänta så länge som möjligt med att dra igång det.

Instämmer med båda ovanstående talare, allt tar mycket längre tid än man tror. Men det är nog även viktigt att inte stressa på alltför mycket utan stanna upp och tänka efter så att man inte tar beslut bara för att man måste bli klar så fort som möjligt utan istället ta genomtänkta beslut. Glöm inte heller att det kan vara rätt slitsamt om man utöver bygget har ett heltidsarbete. Även om det kanske kostar ett par kronor till i ränta kanske det kan vara bra för hälsan att låta det hela ta en eller två månader längre än planerat.
 
Jag kan också instämma med att tiden rinner iväg fortare än man tror. "Det försvinner" även 4 veckor på sommaren och 2-3 veckor på vintern. Om allt går bra under processen, från tomt till tomt med stuga, så kan du räkna med 12-14 månader. Då är det dock inte mkt som får störa...

Efter godkänt avrop (Tolo) som vi fick v.24 så har vi grunden klar v.36, huset kommer v.41. Överlåtelsebesiktning skall vara v.05-2006. M.a.o. 14 månader efter köp av tomt. Då tycker vi ändå att vi har varit oerhört snabba!! ::)

De största avbrotten har varit (bygglovet 1½-månad). Köket, som har blivit fel flera ggr om (fortfarande strul). Folk som har haft semester, varit sjuka etc.
Har man flyt så kan det ju gå snabbare, tror dock att det inte lönar sig att ha för bråttom ;)
 
Ja då är det inte bara vi som känner byrokratin runt husbygget :)

Men man undrar ju när personalen på de olika nämderna är på plats (kontoret).vissa är ju helt omöjliga att få tag på.

12-14mån känns ju långt ,blir ju mycke ränte pengar om jag förstår det rätt?

 
Hej vi köpet en tomt i slutet på förra året och tänkte att vi skulle börja bygga inom 1-2 år men så vart det inte ::) Vi började med markarbetena i februari och huset kom sista veckan i april. Just nu spacklar vi för brinnande livet för den 1:a augusti flyttar vi in ;D
 
Om det går som vi tänkt oss (banken säger det slutliga "ja och amen") så skriver vi på tomt nästa vecka, grunden anläggs i augusti och inflyttning 1 januari (totalentrepenad med Lösvirkeshus i Borås AB). Så vårt byggkreditiv ska bara gå i 6 månader. :)
 
Vi gjorde avrop på huset i slutet på förra veckan och inflyttning sker i vecka 8, 2006.

// Anna
 
Måste bara få tillägga... Har man bestämt sig för hus när tomten köps så går ju processen naturligtvis fortare.
Vi började leta hus när vi hade köpt tomten.
M.a.o. kan det "löna sig" att vara förberedd!! ;)
 
Köpte tomt i februari, planerade börja bygga 2 år senare men det blev bara 1 år... kunde inte hålla mig längre :)
Grunden gjöts i feb. nu i år, Stommen restes 21 feb.
Flyttar in till midsommar ;D
 
Köpte tomt i oktober 2003. Skrev på huskontrakt jan 2004. Grunden gjöts tredje veckan i aug 2004. Inflytt blev 13 dec 2004. Huset är på ca 135kvm och enplans.
 
Tomtköp 8/6 2004 - leveransavrop mars 2005 - bygglov beviljat maj 2005 - husleverans nu på onsdag - tillträde i augusti. Totalt 14 månader, cirkus.

Ungefär som ulan's inlägg mao.

Har inte ens hunnit sälja bostadsrätten då :-/
 
Vi började gräva för grunden juli 2003,flyttade in oktober 2004.Vi har byggt ett lösvirkeshus på 215 kvm,jag min man och min pappa.Vi jobbade alla kvällar och helger +hela sommaren(är lärare) inte en ledig stund på 1.5 år!!Nu har vi precis sått gräsmattan och anser oss vara så gott som klara med huset,garaget ska vi göra klart i sommar.Det har varit fruktansvärt jobbigt men det var värt det...... :)
 
Alltså för att svara på din fråga. Kreditivet börjar ju inte löpa förrän den första räkningen kommer in! Och sen ökar ju inte kostnaderna förrän nästa faktura kommer osv. Dvs om du lånar 2 miljoner så är det ju inte förrän de sista veckorna som du är uppe i att betala ränta på hela det beloppet!

Hängde du med??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.