Jag och min man kontaktade en firma för att få en våtrumsmatta inlagd på en gästtoalett (ca1,5x1,5m) i slutet på november. De ville då komma ut och kolla på det.
Det har inte skett och min man ringde dem i måndags och fick då till svar att de mest troligen inte kan innan i mitten på januari. Vi ska dock ha tillökning runt den tiden och vill helst inte ha hantverkare då, vilket min man även sa till honom. Han skulle då kolla arbetsschemat och återkomma.
På grund av tidsbristen bestämde vi oss även för att kolla med den andra golvbutiken och fick på tisdagen svaret att de kunde komma på torsdag (igår). Detta var dock sent på eftermiddagen så vi meddelade den första butiken om att vi inte ville ha deras tjänster längre på onsdagen.
Igår (torsdag) så ringer de efter lunch och undrar om de kan komma typ direkt och lägga mattan. Vi blir såklart förvånade och säger att dels att vi inte är hemma (då vi var på jobbet) och dels att vi inte ens var medvetna om att de hade beställt mattan då de skulle återkomma när de kollat schemat... Butiken/hantverkaren begär nu att vi ska betala för den av dem beställda mattan. Jag är ju inte jättesugen på det, även om det inte är så mycket pengar. Enligt dem så skulle vi själva förstått att de beställde mattan direkt, men inget nämndes om detta samt att de inte beställt den första gången vi var i butiken... Så till frågan: Har vi något att sätta emot? Eller vad är rimligt? Betala halva, inte betala alls, betala inköpspris?
 
Företaget verkar jobba på ett mycket oseriöst sätt. Juridiskt är ni inte bundna att betala något alls enligt det du skriver. Företag måste lära sig att vara tydliga i affärer och bäst lär de sig antagligen det genom att förlora ekonomiskt när de gör fel.
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Kan inte sådant här på rak arm, men ni har ju uppenbarligen valt en matta i något läge? Det är väl inte helt orimligt att dom beställer den om ni bara pratar om när det ska göras? Allmän tanke bara
 
O
Karl P skrev:
Kan inte sådant här på rak arm, men ni har ju uppenbarligen valt en matta i något läge? Det är väl inte helt orimligt att dom beställer den om ni bara pratar om när det ska göras? Allmän tanke bara
Om nu butiken har gjort en beställning på mattan så får de skylla sig själva, så vida inte TS uttryckligen beställt mattan.
Men bara för att man går in till butiken och pratar med dessa så har man inte gjort en beställning.
Jag skulle inte handla där...
 
Hur kan man beställa materiall i förvägg utan att se vad som ska göras och utan att bestämma datum för jobbet ?
Den första firman har varken varit och tittat på vad som ska göras eller angett ett datum när dom tänker utföra jobbet eller ens (efter påtryckningar) återkommit under 2 arbetsdagar med info om dom kan göra jobbet tidigare än i januari.

Jag skulle bli lika överraskad som TS att dom plötsligt har material och vill komma imorgon när dom fick veta att TS hittade en annan som kan göra jobbet i år.
gaia
 
Det är så enkelt som att en affär mellan en näringsidkare och en konsument ska vara så tydlig att den situation som TS befinner sig i, att vara omedveten om att en affär blivit uppgjord, inte ska kunna uppstå.
 
Om jag förstår det rätt har ni (eller snarare hade) ett avtal med företaget att dom skulle komma hem till er och titta, dvs ni hade inget avtal om pris på varken material eller arbete. Sådant brukar av lätt insedda skäl avtalas först efter att hantverkaren varit på plats och tittat. Om ni redan via telefon (dvs innan dom var hemma hos er och tittade) avtalade om pris på materialet är förstås situationen annorlunda.

Detta är tydliga lärdomspengar för företaget i fråga. Om dom skickar er en faktura är det bara att bestrida denna.

Mest troligen är det så att företaget inte alls har köpt in någon matta utan bara tar en rövare och hoppas att ni betalar ändå, eller att ni pga deras maffiametoder ångrar er och inte byter hantverkare. Det är uppenbart att detta ett oseriöst företag och det är bra att ni bytt till det andra företaget.
 
Jag gör samma reflektion som ovan - det är möjligt att de spelar poker dvs vill pressa er att fullfölja med dem genom att hitta på en kostnad för att avstå.

Eller så är de ärliga och bara korkade och klantiga :)
 
E
Har också en gästtoalett som ska göras om (när man väl får tummen ur...)
samma mått 1,5*1,5

Vad har ni fått för offert på jobb + material.

Jag anser att våtrumstapet/matta räcker medan sambon vill ha helkaklat.
Skulle vara så skönt att få det klart på nån timma istället för tiden det kommer ta att kakla/torka/foga.
 
Distansavtalslagen gäller väl i detta fallet?
Det är väl inte värre än att dom skickar tillbaka mattan eller använder det till en annan kund?
Ibland åker man på att betala 15% om det är en beställningsvara.
Men det är något som de måste vara tydliga med när de hanterar er order.
 
Man kan inte skicka tillbaka kapade mattor till leverantören.
OM det nu är som butiken säger så får dom skylla sig själva tycker jag, om ni inte kommit överens om att dom skulle fixa jobbet tidigare om dom fick tid, då kanske man beställer hem material så att det finns hemma om det skulle komma en lucka
 
Tack för alla svar! Vi kollade ut mattan i november och då beställde de ju inte hem den, så lite mysko är det. Det vi bestämde var att han skulle höra av sig om de kunde innan trettonhelgen, därmed förvåningen från vår sida. Inser ju att de inte kan skicka tillbaka mattan tyvärr, men är som sagt inte sugen på att betala hela i fullpris.
 
Det är inte ens säkert att de har behövt kapa till något de kan ju lika gärna haft en bit stående, var det itne det ni kom överens om så håll dig till det.
 
Nya mattläggare kan inte ta den mattan då?
Förklara läget så kanske det löser sig
 
Koppla ihop butik och hantverkare så kanske de kan komma överens om en uppgörelse som gör att den beställda mattan inte behöver kasseras, att hantverkaren får sin materialvinst och att ni får ansvaret samlat hos hantverkaren och slipper en eventuell bestridandeprocess mot butiken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.