Hej. Önskar få hjälp med tyngd på tegel tak. Kontra plåt tak
Mit tak är på 112 kvm Med 2 kupigt tegel. Har en inner väg
som ska tas bort på över plan. Enligt en gammal duktig snickare
så sa han följande. Om teglet ska vara kvar så behövde jag
förstärka det där vägen tass bort. Men han sa oxå att om
jag ska ha plåt tak så behöver jag inte förstärka det.
kan det verkligen vara sant? Han sa att taket väger fruktansvärt
mycket med tegel och blöt snö på. Finns det någon uträkning på de olika taken

Hoppas på svar från någon som kan detta.
Jag själv kan inte slå i en spik utan att äka till sjukan :-[ :'(
 
Kan inte tänka mig att det kan skilja mer än 25kg/kvm mellan lertegel och plåttak.
Snölasten är den stora delen och det borde spela mindre roll. Det är klart att om man ligger på gränsen så har säkert snickarn rätt. Hör med en konstruktör som kan räkna lite på det.
 
Hej Jag vet inte om det är lertegel eller betong. Bifogar en bild på den regel i taket
och som du ser så har det varit en rums vägg resten är så kallad katt vind som ska byggas så det blir ett större rum.
 
  • 06041502.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror att snickaren tar med i sin analys att om man har plåttak så fastnar inte snön lika lättt. Det mesta ramlar ned. Så det handlar om både lägre nelastning från takmaterialet och från snön.

Nu tror jag inte att man får räkna med den effekten nrä man dimensionerar ett tak. För det finns ingen garanti för att inte mycket snö kan lägga sig i alla fall vid vissa väderlekstyper.

rent kostnadsmässigt så är det troligen billigare att förstärka taket än att lägga om det. Fast det beror ju förståss på hur det måste förstärkas, en förstärkning kan ju i värsta fall innebära att man river hela taket och "börjar om". Men så illa skall det väl inte behöva vara.
 
Hej

Såg dina planer på att öppna upp till "kattvinden" även jag har liknande planer. Dock så ingår ofta den typen av vägg i takstols konstruktionen, har precis gått igenom detta i min topic "planerar att riva en hjärtvägg" jag fick fin infå från nårgra på forumet där. Rekomenderar att läsa det. Antar att det som du/jag önskar göra är redan gjort i många hus och då mången gång utan att en konstruktör är inblandad. Äger ett hus sedan ett år tillbaka där en sådan vägg redan var ner tagen, den har jag återuppbyggt och noterade då minst 4 cm svaka i den övre kvar varande bjälken. Inget hände men det har nog "stressat" den övriga konstuktionen en del.

Mvh Hans O
 
Jag har haft en snickare och en bygg konstruktör. Snickarn säger att det är ok att ta bort rubbet så att katt vinden blir del av rumet. Då plåt taket kommer att väga cirka
3ton mindre imot vad det väger idag cirka 4,5 ton. utan snö last. Det enda som är problemet säger båda två jag har för långa bjälkar omkring 4,50 som gör det lite svajigt.
Var för klena 3x15 var lite tyckte dom. Fick då rådet att fälla in en järnbalk
enl bygg konstruktören. Konstigt vad olika yrkes män säger. Snickarn är en känd man på denna type av gamla hus. konstruktören säger fråga snikarn :-/

Kan man inte lägga in en limträbalk så takstolar och väggar blir mindre belastade?
:-[ Så här ser takstolarna ut
 
  • 06070122.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
och väggar
 
  • 06070123.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Jag ska göra exakt samma sak. Mina takstolar är oxå för klena för att öppna upp kattvinden. Lösningen är att jag parallellt med takbjälken lägger på en 195 bjälke. Dessutom får jag då mer rum att lägga tjockare isolering.

Hoppas att du förstår.

/Sam
 
Hej samonite. Jag vet inte riktigt hur du menar. Kan du beskriva lite mer för mig
hur det kan bli stadga i väggarna mm
:-[
M.v.h. Pittbull
 
H hempularen skrev:
Jag tror att snickaren tar med i sin analys att om man har plåttak så fastnar inte snön lika lättt. Det mesta ramlar ned. Så det handlar om både lägre nelastning från takmaterialet och från snön.

Nu tror jag inte att man får räkna med den effekten nrä man dimensionerar ett tak. För det finns ingen garanti för att inte mycket snö kan lägga sig i alla fall vid vissa väderlekstyper.

rent kostnadsmässigt så är det troligen billigare att förstärka taket än att lägga om det. Fast det beror ju förståss på hur det måste förstärkas, en förstärkning kan ju i värsta fall innebära att man river hela taket och "börjar om". Men så illa skall det väl inte behöva vara.
Över en viss taklutning får man reducera snölasten, jag tror det är linjärt mellan 30 och 60 grader. Jag tror inte den normen skiljer på tegel och plåt fastän en sådan skillnad nog finns i verkligheten, och jag tegel är signifikant tyngre än plåt, men det är ändå snölasten som är den stora biten. Tilläggas kan att mina föräldrar hade ett skjul med korrugerat plasttak och trots låg lutning brukade snön sakta glida av från det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.