Hej
Skall bygga en altan som är 3m djup tittade på byggtjänst byggbeskrivning. deras altan är 2,5m djup och har dimensionen 45*145mm på bjälklaget. om jag skall ha 3m djup räcker det att gå upp till 45*195mm?

Stolparna på deras beskrivning ser ut att vara ganska korta (runt 1 m) och består av en 45*70 + två 28*120 brädor på var sida. då jag skall ha höjden 2m från plint till golv, räcker det med samma dimension på stolparna?
 
195 räcker. Antagligen 170 också. Beror ju lite på hur tätt du sätter dom.

Angående stolparna tycker jag du skall titta på stolpar i dimension 95x95. Inte för att det behövs utan för att det ser mycket rejälare ut.
 
cc60 va de tänkt i golvbjälklaget.
sedan så skall jag sätta planl/staket imellan pelarna så jag nästan får ett garage. och i och med att pelaren är uppbyggd 28*120+45*70+28*120 så den del som synns är ju 120mm bred vilket se grovt ut :)
 
Tja
Om jag inte har fel så får jag det till 45x195 K24 c600
för att klara kravet på svikt.
För några år sedan byggde en bekant en veranda där han valde "fel" bjälkar och efter någon månad
berättade han att han ångrade sig då "golvet" sviktade lite obehagligt.
En mindre dimension håller är säkert men det kommer att svikta "för mycket".

 
Tomtletare, din kamrat byggde med andra ord en trampolin, och inte en altan :p
 
...men det finns väl inte tryckimp K-virke heller? Inte som man använder i verkligheten iaf?

Jag skulle köra med 170 eller 195 och sätta dom lite tätare. Dessutom är det mycket trevligare med 28mm virke att gå på. Det känns stabilare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.