Hejsan

Jag håller på och renoverar badrummet i mitt tegelhus från 64.
Badrummet har blivit renoverat en gång på 80-90 talet då våtrumsmatta sattes dit, det var tidigare kaklat, och på en vägg hade de satt upp en gipsskiva ovanpå kaklet som de var tapet på. Där var kaklet kvar under gipsskivan.
Under våtrumsmattan finns ett lager med något slags vitt puts/fix eller vad det kan vara.
Jag har nu rivit ned våtrumsmattan och vill spackla igen småhål och grejjer och sen lägga på flytande tätskikt (eftersom alla väggar och golv är i lättbetong/betong) och sen på med kakelfix och kakel. Men jag vet inte vad det vita är och om det är okej att ha som underlag eller om jag måste riva ner allt till betongrent så att säga.

Det ser lite ut som något slags gipsspackel eller vad man ska kalla det, jag misstänkte först att det var de gamla kakelfixet som de lämnat kvar som underlag till våtrummsmattan, men när jag knackat bort en kakelplatta så är det fixet grått och under det finns det ett tunt lager med det vita lagret som man kan se på bilden. Så vad tror ni kan jag spackla igen ojämnheter med nått cementbaserat spackel på detta vita och sen köra på tätskiktet eller måste jag knacka bort allt?

GVK säger ju "Spackel ska vara avsett för våtrum och val av ytskikt. Vid kakel och klinker ska i regel ett cementbaserat spackel användas. Organiskt bunden spackelmassa ska inte användas."

Men hur kan jag veta att detta inte är oganiskt bunden?

MVH Erik

image (1).jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • image.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lambi - hur gjorde du till slut - vilket spackel anv, du osv. - jag har lättbetong och skall sätta tätskik.
 
Jag körde gipsbruk i mitt badrum som består av lättbetong/tegel. Funkar bra och är godkänt
 
Hej. Jag spacklade allt med gipsspackel, rotband hette de som jag köpte. Spacklade igen de stora ojämnheterna först och sen på med ett jämnt lager till, det finns en primer också som man ska använda på de flesta underlag som man köper till. Det stod att det var godkänt för våtrum. Så slipade jag till allt och sen på med tätskikt. Jag körde värskebaserat eftersom det är betong och lättbetong i alla väggar och golv så är ju det godkänt och jag tyckte de gick lätt att arbeta med, samma med spacklet, jävligt smidigt det där rotband.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.