Hello all,
som ett av de sista områdena i vår kommun får vi nu fiber indraget till husen.
Jag är inte så pigg på att montera utrustning som kontrolleras av någon annan på insidan av mitt nät, och ej heller speciellt intresserad av att ha fyra boxar eller mer för funktioner som kan utföras av en, så jag tänkte sätta upp det så här:

Inkommande fiber -> Cisco WS-C2960S-24TS-L SFP
Splitta VLAN i switchen, ett par portar för VOIP, några för IPTV.
Ren internet ut till ge1/0/23 -> router/AP -> tillbaks till switch ge1/0/24 -> "internetportar" på switchen.


Mina farhågor:

ISP bevakar MAC på den hårdvara de delar ut.
Eventuell lösning: MAC kan spoofas i switchen. Några fallgropar här?

Har hört rapporter om att VOIP (VLAN 855) inte fungerar utan leverantörens hårdvara/mjukvara.
Någon anledning att min lösning inte skulle funka?

IPTV (VLAN 845) - Telia Smart-funktioner fungerar inte utan deras dedikerade utrustning?

Telias management-VLAN droppas. Nackdelar med det? De ska ju inte ratta min utrustning.


Tacksam för alla tankar runt det här.
 
Det ska inte vara några problem såvitt jag förstår. Det finns inte någon anledning för Telia att bevaka MAC-adresserna och det skulle bara ställa till en massa problem vid byte av hårdvara. (Dock får man en ny dynamisk IP-adress när man byter MAC.)

Det lär även gå bra att installera DD-WRT på Telias Intenoburkar, men det är inget jag provat.
 
Problemet är att det blir en otydlig överlämningspunkt. Det kan bli trubbel när du vill anmäla att något inte fungerar. Hur du kan minska från fyra boxar till en förstår jag inte. Vi fick bara en "box" från Telia, Inteno-switchen. Du sparar max en box.

Får du in fibern till ett lämpligt ställe för din Cisco-switch? Har Cisco-switchen fläkt? Ljudnivå?

Inteno-switchen är liten, smidig och ljudlös. Alla VLAN finns tillgängliga på den första porten, så du kan gå vidare med en vanlig CAT6 till Cisco-switchen och ändå göra allt som du nämner.
Jag tycker inte att Inteno-switchen sitter på insidan av mitt nät. Den sitter ju utanför routern/brandväggen.

Jag vet inte vad man numera får för burk med Telia Öppen Fiber, men om man kan välja rekommenderar jag att man enbart tar Inteno-switchen. Då har man full frihet att välja sina egna prylar för router/brandvägg/WLAN etc.

Inteno-burken är inget mer än en switch. Routerns MAC-adress exponeras utåt, och det blir en ny dynamisk IP-adress om man byter den. Om Telia kan gå in och konfigurera Inteno-burken på distans antar jag att det ligger på ett eget "hemligt" VLAN, dvs jag berörs inte alls av det.
 
Tack för svaren!

Det jag ser framför mig är mediaomvandlare, VLAN-switch (ev. ihopbyggda), egen switch, egen router, router som vissa innehållsleverantörer verkar kräva, VOIP-adapter, TV-adapter. Kanske t o m fler boxar.
Alla boxar går ju inte att undvika, men jag vill hålla det så rent som möjligt.

Inkommande fiber hamnar helkass, oavsett om jag drar extra fiberpatch eller använder TP, men väljer jag lång fiber så blir det iaf ingen blinkande box på väggen i tv-rummet.
Jag kommer i vilket fall som helst att få en "mediaswitch" eller vad den briljante säljaren från Telia nu kallade den, så jag kan ju labba lite hur jag vill med det här.
Fibern dras inte in förrän till våren, men jag uppdaterar här när/om jag kommer på någon snygg lösning.
 
Jag vet inte exakt vad Telia levererar, men som sägs ovan är det troligen en enda burk som innehåller medieomvandlare och en switch. Vad du ska med egen switch till är jag lite osäker på, min router (RT-AC66U) klarar i alla fall att hantera VLAN så det ska inte behövas nån extra switch för det.

Det stämmer säkert att vissa leverantörer kräver att man kör deras router, men det är väl bara att skippa de leverantörerna. VOIP-adapter slipper man om man kör en VOIP-leverantör som tillåter egen utrustning (då kan man ha en DECT-bas för VOIP istället, visserligen blir det lika många burkar men DECT-bas har nog de flesta en ändå idag så det blir ju bara ett utbyte). TV-box brukar behövas en vid varje TV om man inte har en lösning där man har koax från "fiberboxen", så de blir svårt att komma undan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.