mycke_nu skrev:
Är man orolig för genomspikning kan man lägga kabeln löst utan spikskydd (men med dragavlastning) bakom panelen.
Jo... Sen är det ju de där attans mössen också...
 
  • Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
papa_jop skrev:
jo... Sen är det ju de där attans mössen också...
... Ekpk ;)
 
Om du har öppna ytterväggar så är det bäst att dra slang i installationsskitet inne och borra igenom väggen där du ska placera uttag och armaturer. Det finns tätningsmanschetter att trä slangen igenom så att man får tätt mot plasten. Dom är inte gratis, men det är så jag brukar göra det.

//Patrik
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Var hittar man sådana manschetter? Jag har öppna innerväggar så detta låter som en bra lösning. Google gav inga träffar.
 
Mikael_L
PAPA_JOP skrev:
Tidigare var det inte tillåtet att förlägga kabel typ EKK i dolda rör. Man fick dra in den oskalad max 0,5 meter har jag för mig. Det är möjligt att detta har ändrats iom de senaste årens EU-harmonisering.
I så fall var det nog mycket tidigare.
För 20 år sedan var det åtminstone tillåtet.
 
PAPA_JOP skrev:
Tidigare var det inte tillåtet att förlägga kabel typ EKK i dolda rör. Man fick dra in den oskalad max 0,5 meter har jag för mig. Det är möjligt att detta har ändrats iom de senaste årens EU-harmonisering.
Mikael_L skrev:
I så fall var det nog mycket tidigare.
För 20 år sedan var det åtminstone tillåtet.
Det har alltid varit tillåtet PAPA_JOP blandar ihop det med de olika formerna av kulo EKR(K) där begränsningen gällde pga den falsade metallmanteln, om nu någon öht försökte få in den i rör.
 
  • Gilla
thebolt
  • Laddar…
Mikael_L
Ja khulo (EKRK) fick (får) ju ej dras dolt, utom mycket korta sträckor om det är uppenbart att det ligger elledning där.
Och den ursprungliga orsaken var ju för risken för genomspikning för att då kunde hela metallmanteln bli strömförande och det farliga felet kunde fortplanta sig genom hela den elektriska anläggningen. Alla utanpåliggande ledningar och metallhöljen kunde bli strömförande.

Detta kan inte ske idag med en korrekt förlagd EKRK, men förbudet att dra den dolt i rör osv kvarstår ändå.
 
Tack för länkarna, jag letade på elbutik.se men gick bet. De var som sagt inte gratis, men jag antar att man får offra sig för konsten. Det ska ju inte bli överdrivet många genomföringar.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Nästa fundering. Hur gör man ett korrekt hål i vindpappen? Även om den inte är lika känslig så ska det ju inte rinna in vatten där heller.
 
Borrar snett neråt alt. Snett uppåt beroende på om man borrar inifrån eller utifrån.
Vindpappen brukar aldrig rätas något speciellt.

//Patrik
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.