Jag har imma på flera fönster mellan karmarna på övervåningen. Bytte lister vilket hjälpte en del men inte helt. Frågan är om man också skall sätta in ventiler i dessa rum? Eller man kanske skulle ta hit någon som undersöker? Kan man ta hit någon som inte har något vinstintresse av att sälja på en något oviktigt? Någon som bara gör en undersökning på inomhusluften?
 
Var har du tätningslisterna? Är det mellan yttre och inre fönsterbåge eller är det mellan inre fönsterbåge och fönsterkarm?

Är det kitt (lufttätt) mellan glasrutan och fönsterbågen?

Utomhusluften ska obehindrat kunna cirkulera in och ut mellan yttre och inre fönsterbåge.

Har du självdrag eller mekanisk frånluft?
Var sitter frånluftsventilerna?
Var sitter tilluftsventilerna?
Vad har ni för uppvärmningssystem i huset nu?
Vilket uppvärmningssytem byggdes huset med?
 
  • Gilla
leonart
  • Laddar…
Får kolla om det är kitt överallt, men jag har för mig det. Kollade cirkulationen mellan yttre och inre fönsterbåge när jag bytte lister och hittade inget.
Vi har självdrag och vi har bara några få ventiler i nedervåningen. Nu har vi vattenburen värme på elementen styrda av en elpanna. Tror de eldade med ved i hela huset när det byggdes runt 1927. Ved i pannan i källaren samt en vedspis i köket
 
Vad jag förstår är det mellan inner- och ytterruta i kopplade tvåglasfönster du får imma.
(Mellan fönsterbågarna, inte karmen)

Den troliga orsaken till detta är att varm, fuktig luft läcker ut från rummet, och tar sig in mellan rutorna.
Där kyls rumsluften av och fukten kondenserar.

Åtgärder:
1)
Täta ordentligt med bra tätningslister mellan den inre fönsterbågen och karmen.
Så att rumsluft inte kan läcka ut, kylas av och kondensera.

2)
Täta lite "lagom" mellan fönsterbågarna.
Antingen genom att lämna öppningar i tätningslisten uppe och nere, eller genom att använda
dammtätlister
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/dammtätningslist-dione-pur-skum-6mmx9mmx6m
För tätning mot damm och smuts mellan kopplade fönsterbågar. Ej lämplig för tätning mellan karm och fönsterbåge/dörrblad. För springor 1-5 mm. Öppna celler släpper igenom luft och minskar risk för kondens mellan fönsterbågen.
Det får inte vara helt tätt, utan fukt måste kunna ventileras ut.
Och det är nog just det där att täta lite "lagom" som är knepet. Man får nog pröva sig fram :)
 
  • Gilla
fremax och 2 till
  • Laddar…
När vi flyttade in i huset så var det ofta imma mellan fönstrena (kopplade tvåglas), det visade sig att föra ägaren hade satt tätningslister med några cm öppningar uppe och nere mellan fönsterbågarna, jag tog bort tätningslisterna helt-å-hållet, mer eller mindre all imma mellan fönsterbågarna försvann.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vid väderomslag kan det uppstå imma trots att allt, som ovanstånde helt riktigt har påpekat, är ok. Öppna mellan bågarna och torka tort. Vänta och se om problemet återkommer. Om du fortfarande har problem kan du öka distansen mellan bågarna och se om det hjälper. Om fönstren är från -27 så kan de ha målats om ett par gånger och därmed har springan minskat.
 
Imma mellan äldre kopplade fönster beror alltid på att inneluft tar sig ut.
Antingen mellan karm och båge, eller mellan båge och glas, (eller både och).

Alltså är det perfekt utförd tätning med tätlist av god kvalitet som gäller.
Samt att kontrollera status på kittet i innerrutan. Är det gammalt och torrsprucket kan luft smita ut genom sprickorna i kittet, och då behöver fönstret renoveras.

Kan själv intyga att det är svårt att få till en perfekt tätning. De kritiska ställena är i hörnen där listerna möts.
Sedan har gamla dörrar och fönster en tendens att inte vara raka... Dvs det kan vara 1 mm springa på ett ställe och 5 på ett annat, vilket gör det extremt svårt att få en och samma tätlist att klara att täta på båda ställena samtidigt.

Mina fönster är nu täta normalt, men när vinden friskar i, (vilket händer relativt ofta här i Skåne), så klarar de inte att hålla tätt. Detta pga det kraftiga undertryck som bildas på läsidan och som drar/suger bågarna utåt så att det börjar glipa här och där => kondens på insidan av ytterrutan.
 
Inte alltid. Det kan vid hastigt väderomslag från varmt väder till kallt kondensera mellan rutorna utan att det läcker från insidan.
 
Ok, det låter inte helt otänkbart.
Ska försöka komma ihåg detta undantag som bekräftar regeln. ;)
 
Visste inte att det var så känsligt i hörnen med listerna. Kan ju vara därför det är imma. Måste man göra om allt från början, eller kan man klippa till och försöka täta hörnen?
 
Tyvärr brukar det inte bli bra med skarvning och småbitar enl min erfarenhet. Det är också svårt att få loss gamla lister hela så de går att återanvända, + att gummit blir sprött med åren. Så nya fräscha lister (i rätt storlek/tjocklek/material) noggrant ditsatta på rena/rensade/släta karmar blir bäst. Pröva på ett fönster först och se om det hjälper.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.