Vi står i valet och kvalet om vi ska sätta in handdukstork i huset vi bygger nu.
Syftet är inte främst komfort (varm handduk efter duschning) utan för att handdukarna ska torka snabbare och inte surna.

Vi har tidigare bott i lägenheter med ganska dålig ventilation och där har handdukstork varit ett måste. Behövs handdukstork i nya hus??

Jättetacksam för alla synpunkter!
Med vänlig hälsning, Johanna
 
Min uppfattning är att om ventilationen fungerar och man har dräglig temperatur i badrummet så kan jag inte komma på något som handduksvärmaren tillför. Mitt svar är således att handduksvärmare är onödigt, men du verkar ha en annan erfarenhet.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Tja, oavsett så behöver du väl någonstans att hänga handduken och varför då inte på en handdukstork?

Förstår inte riktigt syftet med din fråga. Är det för att spara in kostnaden för själva handdukstorken eller för att spara in framtida energikostnad?
Även om man äger en handdukstork så man inte tvingad att ha värmen på !! :x
 
Det finns tillräckligt med utrymme i båda badrummen för handdukstork, och även om det inte blir en elektrisk handdukstork så kommer vi nog ändå ha någon vågrät hängställning för handdukstorkarna. Anledningen till att vi tvekar är att det skulle kosta cirka 10000kr med handdukstorkar till båda badrummen + elförbrukningskostnaden... Frågan är ju främst om det isåfall kostar mer än det smakar med elhanddukstorkar....

Några fler som har erfarenhet av att ha badrum utan handdukstork i nytt hus?
 
Nah, handukarna torkar ändå. Våran handukstork är både vatten och eluppvärmd, men vi slår sällan på elen på sommaren så den är oftast kall under sommarhalvåret, handukarna torkar ändå. Men jag hade ändå inte byggt ett nytt hus utan handukstork. Är både snyggt, värdehöjande och praktiskt. Ett tipps är att dra fram rör och köra den på vatten, mycket billigare än att driva den på el.
 
Jag säger att det behövs speciellt sommartid för att den ska torka snabbt. Visst torkar en handduk men ju längre tid det tar så är risken att de kan lukta lite unket då du aldrig kan skölja av dig all smuts/tvål utan att det blir rester i handduken. Tycker att det kan vara skönt också om man vill ha lite extra värme att nyttja den som element.
Väljer du bort det just nu så se till att förbereda med el/vatten så att du enkelt kan installera om du ändrar dig, det "dummaste" du kan göra är att snåla in dessa anslutningar.
 
En annan grej att tänka på är att det är smart med timer på habdukstorken om man inte köper en alltför stor, då sätter man på den när man har använt handduken och den är torr på några timmar
 
Ja tycker det är en bra idee att ha luftiga handdukshängare utan tillsatt uppvärmning som du är inne på.
gaia
 
Redigerat av moderator:
Vår är alltid avstängd.

Jag slår på den och min snåla fru slår av den. Hon har bättre disciplin än jag har.

Trots det är handduken alltid torr när jag ska använda den.
 
Korvgubbe
Jag tycker de flesta handdukstorkar jag sett har varit för små, har man två normalstora handdukar i badrummet så måste de vikas både en och två gånger för att få plats, det kan knappast vara optimalt för torkningen. Luftig upphängning och god ventilation torde vara bättre i det avseendet. Å andra sidan så är det nog faktiskt en av de saker som kan anses värdehöjande så jag hade åtminstone förberett för handdukstork vid en renovering/nybyggnation.
 
H
Handdukstork funger som ett element också. Handdukstoork med vattenburen värme och med kombination med el är att föredra tycker jag. Själv har jag aldrig på elen men möjligheten finns. Sedan finns det olika handdukstorkar där rören sitter glesare, alt. Böjda utåt, även handdukstorkar där man kan hänga krokar på finns ju också.
 
Sedan flera år har vi en elektrisk handdukstork som tyvärr saknar strömbrytare. Vi har valt att alltid ha den påslagen under vinterhalvåret då den både torkar handdukar effektivt och bidrar till att värma badrummet. Den ökar komforten och är faktiskt vanebildande!
En strömbrytare, eller ännu hellre en timer, vore bra då vi även kunde använda torkaren under sommarhalvåret för handdukar. Eftersom den drar 70 watt vill vi inte ha den påslagen för jämnan endast för handdukar.
Vi skulle absolut installera en handdukstork i nästa bostad.
 
Golvvärme på el och en handukstork utan värme fungerar också utmärkt, golvet torkar upp snabbt och det ger värme i badrummet.
 
Hojte skrev:
En annan grej att tänka på är att det är smart med timer på habdukstorken om man inte köper en alltför stor, då sätter man på den när man har använt handduken och den är torr på några timmar
Finns el-patroner som har det som funktion, vi har det på våra torkar där man kan ställa fem värmelägen med av/på.
Om den sedan är avstängd finns även en knapp för två timmars tillslag.
http://www.bauhaus.se/elpatron-svedbergs-moa-krom-300-w.html
Innehåller även en frostvaktfunktion som passar oss perfekt i fritidshuset om LLVP skulle stanna, vid 6 grader aktiveras den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.