Skall precis börja bygga hus med beräknad inflyttning i november eller december 2015. Skall sälja vårt hus och undrar om någon har erfarenhet om när det är bäst och hur långt innan man faktiskt kan sälja? Är det möjligt att hitta en köpare redan i vår tror ni? Som skulle tycka det var ok med inflyttning så sent.Skulle vara så skönt att veta exakt vad man får för huset och då det nu är hejdlösa budgivningar i vårt område så känns det som om det vore bra att surfa på den vågen. Erfarenheter någon?
 
Hemmakatten
Tycker också det är skönt att veta hur mycket pengar man har att spendera på nya huset. Sälj tidigt och hyr en lägenhet, sommarstuga, husvagn under resten av tiden.
 
  • Gilla
Apocalypsen och 2 till
  • Laddar…
vill köparen ha ditt hus så är han troligtvis villig att vänta en något längre tid, tror jag. Att sälja och flytta inom 3 månader kommer kanske ifrån att man har 3 månaders uppsägningstid för en hyresavtal. Man kan alltid fråga köparen hur bråttom han har med inflyttning.
Var dock beredd att göra om Hemmakatten råder ....
gaia
 
Tillträde kan man ha när som helst, dvs ni kan sälja huset i morgon och ha tillträde till nästa Jul.
 
  • Gilla
Nivålist
  • Laddar…
Fast hur attraktivt blir ett hus som man ska gå och vänta ett år på tillträde för?

Har man köpt hus vill man flytta in. Inte gå och vänta på att säljaren ska lalla klart med projekt som jag som köpare inte bryr mig ett kvitten om. Ska jag gå och vänta en halv evighet på något jag har köpt, vill jag känna att jag kompenseras på något sätt, ex köper huset betydligt billigare än alla andra hus som säljs i området. Annars kommer jag garanterat köpa ett annat hus.
 
  • Gilla
Thomas59 och 1 till
  • Laddar…
Vi fick vänta 7 månader innan inflyttning. Det visade sig vara bra eftersom då hann vi sälja vårt befintliga hus i lugn och ro. Packa och förbereda med adressändringar mm kunde man också göra utan stress.
Den som väntar på något gott.......;)
 
Om jag som köpare skulle behöva vänta längre än tre-fyra månader måste priset vara lägre än likvärdiga hus i området, ju längre väntan -> ju lägre pris. Jag skulle även som köpare kräva att få göra två lika dana besiktningar, ena vid "köpet" andra vid tillträdet OCH den ena besiktningen skulle säljare bekosta. Anledning till besiktning nr två är att kolla så att ingenting negativt har hänt med bostaden.

Sedan finns det en väldigt stor nackdel för säljaren, det är ersättningskravet om någonting går sönder under väntetiden.
 
  • Gilla
oobum och 1 till
  • Laddar…
Demmpa skrev:
Sedan finns det en väldigt stor nackdel för säljaren, det är ersättningskravet om någonting går sönder under väntetiden.
Fast vad är skillnaden mot att man bor där och inte skall flytta...eller om man bor där och skall flytta framöver. Tråkigt så klart om saker går sönder men det gör dom då och då och bara att acceptera. Kanske bättre att det sker före flytten än precis efter så slipper man tjafs om ev. dolda fel och sånt.
 
3-6 månader tycker jag varit ganska vanligt på de hus jag kollade på för några år sedan, de enda som gick fortare än 3 månader var dödsbon, ett hus var det krav på att ta huset inom 14 dagar från kontrakt, det blir ju en väldig massa extrakostnader och stress.

Mycket beror ju på var köparen står med i dagsläget, han kanske har ett eget hus att sälja eller en lägenhet med lång uppsägningstid, alla är ju inte intresserade eller har ekonomi med att stå med dubbla boenden under en längre tid.
 
Tack för intressanta inlägg. Nu går vi ju även mot nyval, det e oro i största allmänhet kring nya amorteringskrav mm. Tror vi går ut och annonserar i slutet av februari och så får vi nog helt enkelt känna av marknaden och isåfall rätta oss efter köparen om pengarna blir de rätta och ha en plan för ett alternativt boende ett tag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.