Hej har svårt att bestämma mig hur jag ska göra med en pågående tillbyggnation.

Huset blir kanske max 60kvadrat (minns i ärlighetens namn inte hur stort det blir)
och ett inrett loft som funkar som sovrum.

Nya delen (ungefär hälften av huset)
Har isolerad betongplatta med ingjuten golvvärme och är väl ok isolerad (120+40 Rockwool tror jag det var)

Gamla delen är isolermängd okänd, ligger hyvelspån på vinden.
trägolv och direktverkande el i dagsläget (dessa ska bytas mot vattenradiatorer är tanken)
Finns även kamin och vedeldad spis (gammal hederlig i gjutjärn).
Dessa står för all uppvärming i dagsläget ;)
Kopplar bara in elementen när vi ska iväg på långresa eller dylikt, och bara om risk för frostskador föreligger.

Nu då till den stora frågan vilket uppvärmingssystem ska jag välja?
Min första tanke som allt egentligen är planerat inför är värmpump luft/vatten men dessa kostar ju inte särskilt mycket mer än en vedpanna, pelletspannor kan man hitta på blocket för någon tusenlapp.

Så frågan är om man kanske skulle gå den vägen istället?
Självklart förstår jag att man inte får plats med det inomhus (tanken var att värmepumpen skulle stått i badrummet)
Men Kanske ställa acc tanken där istället och all styrsel till golvvärmen då den går upp där.

Nu till en början får det bli någon billig lösning på direktel medans budget för allt läggs upp.
men till framtiden vad är bäst för mig att välja menar det finns inte mycket därute som är dimensionerat efter vårat lilla hus.

Vad jag stör mig på med värmepumpen är att jag känner att jag blir låst till den lösningen om jag går den vägen, allt annat har en Acc tank jag kan välja att värma hur jag vill, t.ex med solpanel sommartid.

Sen får man tänka på att huset inte betingar så mycket pengar längre sedans krisen har jagat bort alla tyskar/danskar från denna marknaden.

Vad hade varit det ultimata att värma med för en inbiten snåljåp som mig?
Är det lönt att bygga en fristående byggnad för pannrum och hur fasiken ska jag få in värmen i huset när inga hål är tagna i plattan och det ligger golvvärme slingor vilket utesluter borrning.
In genom väggen kan man gå eller in genom golvet i krypgrunden men inget känns helt 100%
Sen som sagt stugan är inte värd mycket pengar längre och en realistisk lösning rent ekonomiskt måste till.
Några ideer?

Med vänlig hälsning H
 
Till 60 kvm vore väl en eller två luftvärmepumpar tillräckligt. Någon elfläkt som komplettering ifall det blir riktigt kallt.
Vedpanna med acktank är en investering på 70000 om du ska ha riktiga grejor. De gamla överförbränningspannorna som du kan få gratis blir det nu äntligen eldningsförbud på om ett par år som i andra EU länder.
Användbara pelletspannor hittar du inte för någon tusenlapp, räkna med 12000-15000 för en äldre. utan automatisk sotning.
Oljepanna med pelletsbrännare kan du få för 6000.
Värma tvättvattnet med solpaneler sommartid blir väldigt dyra droppar.
Gör en uträkning på hur mycket varmt tvättvatten du måste förbruka varje sommardag för att solfångare ska löna dig gentemot en elberedare innan du bestämmer något.
 
Luft/luft säger jag också. En luft/luft kan ställa huset på underhållsvärme då ni är borta, och är det riktigt smällkallt ute så kan ni elda i kaminen för att hålla nere elförbrukningen. Jag ser inget skäl att investera i ett vattenburet system i ett hus med lågt värde och hyfsat liten energiförbrukning.

Du kanske kan tilläggsisolera spånisoleringen med ekofiber.
 
kulle
Kan du få ut värmen från kaminen och/eller spisen i resten av huset så är LLVP klockrent. Då kan du stödelda när det är rejält kallt och LLVP inte klarar att leverera all värme som behövs.

Det fungerar bra annars också. Ur ett ekonomiskt perspektiv finns det nog inga andra alternativa lösningar.

Vill du inte vara så elberoende och/eller föredrar analog värme så finns det pelletskaminer som får installeras utan skorsten. (Speciallösning med hål i väggen bakom, http://www.ariterm.se/549_Ariterm_Lilla_Fro med Ariterm Drag.)

Edit:
Hjärnan tycks inte ha vaknat än idag...

Med 60 m2 hyfsat isolerat - glöm LLVP. Det är inte heller ekonomiskt försvarbart.
Vanliga enkla elradiatorer. Ev med nattsänkning och synkront styrbara. Kan kanske löna sig om du är borta mycket och/eller kan/vill sänka värmen periodiskt.

Jag installerade en LLVP för att den skulle värma ca 60 m2 i mitt hus, (en tillbyggd vinkel). (Jag har också direktverkande el). Gjorde ingen märkbar skillnad på elräkningarna. => Ej lönsam investering.
Däremot förde den ett visst oväsen, mer ju kallare det var. (Fläkten i innerdelen, och då var det ändå en tystgående märkespump.)
 
Redigerat:
Pelletskaminer kräver el, om än inte så mycket. Så reservkraft är att rekommendera om man är rädd för elavbrott.
 
Tror jag har hittat lösningen ;)
Då miljömupparna i våran riksdag har förklarat krig mot kärnkraften så får vi nog bara se fram emot rejält höjda elpriser i framtiden (låste mitt på 3 år efter att dom började prata om att göra kärnkraften olönsam)
Vi vet ju vilka höjningar det blivit när en reaktor gått ner för räkning mitt vintern, tänk er då en vinter UTAN reaktorer.
Så att installera (eller rättare sagt spara) elradiatorerna gå bort utan någon som helst tvekan.

Sen har vi ju värmepump visst effektivare än direkt el men likväl el, och alla luftalternativ värmer ju som sämst när dom behövs som mest.
Sen visst jag kan stödelda men då är ju absolut inget vunnet gentemot dagens lösning.
Bergvärme jordvärme osv är på tok för dyrt för min lilla stuga.
Vedpanna = bygga pannrum utanför bostaden = kulvert = skenande kostnader
Dock är man ju framtidssäkrad och kan mysa gott i värmen och låta elpriset skena bäst det vill.

Men som sagt investeringskostnaden lär skena duktigt, och det finns inget som är vettigt dimensionerat.

Då kom jag på vad jag tror är det ultimata.
Vattenmantlad kamin (vi vill bevara våran vedeldade köksspis annars hade det blivit kökspanna)
Finns ju kaminer som är snygga och inte helt svindyra och fungerar som en (trumvirvel) liten panna :D
Det och en ackumulator tank med solslinga (man vill inte elda i kaminen sommartid)
och ett lagom anpassat solvärmesystem.
Mer perfekt värmesystem får man väl leta efter för mitt bruk?

Det bör tilläggas att jag eldar för all värmen redan idag och veden tja vill jag inte hugga den själv så köper jag 6kubikmeter för 2000kr ;) (årsförbrukning + marginal med nuvarande lösning)
 
Har du räknat på det?
Vattenmantlad kamin, ackumulatortank, solvärmepaneler, (radiatorer i gamla delen?), rör, laddomat, tryckkärl för vedeldning, installation mm. Det summerar snabbt ihop till stora belopp när man börjar räkna på detaljerna är min erfarenhet.

Vad ska elpriset vara för att det ska vara lönsamt?
 
C
Viktigt dock att välja rätt pump om huset står på underhållsvärme en stor del av tiden.
Med direktel kan man ju lätt hålla ca. 5°, vilket blir billigare än vissa pumpar som ger minst 15°.
 
Nja blir inte mycket underhållsvärme, det är en åretruntbostad.
Underhållsvärme = om vi är iväg utomlands några veckor eller så.

Nope har inte räknat på det ännu men efter en snabb överblick så verkar det gå ihop sig har hittat vattenmantlade för 9000kr (måste räkna på storlek osv innan jag bestämmer mig)
För 15k så verkar det finnas lite utbud.
Acktank modell större inklusive solslinga ca 10.000kr för dom billigare alternativen (lär klara mig med mindre än vad jag hittar på Rinkaby rör)
Expansionskärl 500kr
cirkulationspump 2000kr

Sen tillkommer lite rör osv så man klarar sig nog på kring 30-35 tusen kronor.
Luft/luft värmepump 10-15 tusen kronor tror jag (finns ju lite att välja på)
och då måste jag ändå värma golvet med något + tappvatten.

Sen visst ser man rent krasst så blir det inte billigare än vad det är just nu i vilket fall men lite bekvämlighet hade inte skadat.

Är ju inte helt kul att det är svinkallt varenda gång man kommer hem från jobbet då både jag och sambon varit iväg hela dagen och inte hunnit elda på morgonen.

Sen visst jag har inte räknat på radiatorer (behövs 2) och shuntgrupp osv och där går säkerligen ett antal tusen till men det är som sagt bara snabbräknat.

Men å andra sidan behöver elradiatorerna bytas så där rättar det upp kalkylen lite igen.

Jag tror på detta ;)
 
C
Glöm inte att slå ut kostnaden på livslängden också. En LLVP håller ju knappast lika länge som ett vattenburet system.
 
Vill du elda i stället för att ha det bekvämt och rent så varför inte. Har själv en 60 kvadratmeter sommarstuga och vet hur roligt det är att ligga och krypa mellan möblerna i den lilla stugan och torka upp askdamm från golvet.
Men kan inte på något sätt förstå varför du ska kasta ut pengar på solfångare.
Finns ingen lönsamhrt i detta. En elberedare kostar inte mycket i drift om man bara duschar.
 
  • Gilla
Erik_X
  • Laddar…
Solfångare är först lönt när man är 8 personer eller någon som förbrukar extremt mycket tappvarmvatten över 200 liter per dygn.
 
Solvärme har jag inte räknat på alls än menn det kommer.
jag har dock svårt att förstå detta med askdamm johanpelle jag eldar för värmen redan idag med både kamin och vedspis.
eldar man med lite fason och tänder utan en bibba tidningspapper så blir det inte mycket till aska.
Askan håller sig i kamin också för det mesta förutsatt att man askar ur innan det är ett mindre berg därinne.
det spill som blir är inte värre än att det räcker med ett tag med disktrasan för att det ska bli rent.
Och allt spill faller liksom rakt ner flyger knappast runt särskilt mycket.
 
Om du bor heltid i huset hade jag satsat lite pengar bara för att få en dräglig vardagstillvaro. Och har du råd att bygga till 30 kvm har du råd med en värmeanläggning. Sfinx solar har monoblock LVVP för hempulare, dessa står ute och ansluts till acktank/värmeväxlare med en kulvert som cirkulerar vatten/alkohol för att undvika frysning. Polarpumpen rear nu ut LG Therma för 35 papp plus installation (kylmedia) plus vvberedare.

Billigaste installation blir ju direkt el. Vad drar huset idag? Om utbyggnaden är välisolerad kommer ju huset att dra mindre än dubbelt, kanske 150%. Räkna på hur länge du behöver bo för att köra in bättre system.

Pellets, ja går ju att bygga uthus och ställa pannan med förråd där och dra kulvert 5 meter (brandskydd) och dra kulverten antingen genom golvet i gamla delen eller genom väggen, räcker att kulverten kommer upp ur marken nära huset så bygger du en isolerad låda med värmekabel.

Har du radiatorer behövs en per fönster, kan gärna vara liten men som sagt sätt gärna en under varje fönster.

Inomhus vedanläggning? Brukar inte se detta och det finns nog en anledning. Smutsigt med att hantera ved och skall aska ur. Plus plats för acktank, allting tar upp värdefull plats och låter från laddomat och cirkulationspumpar. Hade hellre byggt uthus och dragit kulvert. Och kom ihåg att vedanläggning drar iväg.

Jag hade nog kollat på Polarpumpen, du hamnar på 50-60 papp efter ROT men då har du värme till poolen också och full bekvämlighet. Om du är oroad över strömavbrott så behåll kamin och köksspis. Sedan har dom t ex Panasoni Duo Golv och en massa annat skojigt.

Du kanske skulle skippa golvvärmen och köra LLVP eller LVVP + el VVB?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.