Hej, under maj månad då vi hade grymt väder i Göteborg passade jag på att måla om putsfasaden på vårar hus som byggdes 2005..
Tvättade fasaden använde primer och färg från Caparol.
Under november månad har det uppkommit fläckar på en sida av huset men endast under fönsterna och även på en sida där vi inte har några fönster. Innan målningen har det inte funnits några som helst fläckar så därför är jag konfurdersam.
Varför har detta uppkommit.
Hjälp!

M.V.H. Robert
Jag bifogar en bild.
 
  • IMG_3567.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilken puts, vad är det bakom putsen, vilken färg exakt, hur många strykningar?
 
Vi körde primer + två strykningar. Vet ej exakt vad det är för puts men det är med stor sannolikhet enstegs tätning.
Kan inga detaljer.
 
robert1976 skrev:
Vi körde primer + två strykningar. Vet ej exakt vad det är för puts men det är med stor sannolikhet enstegs tätning.
Kan inga detaljer.
Om du inte vet vilken färg eller puts/fasad du har är det tyvärr omöjligt att svara på frågan.
 
Färgen jag körde med heter, AmphiSilan NQG fasadfärg från Caparol.
 
Man får absolut inte bara köpa en färg och sen måla en putsfasad. Risken finns att hela fasaden blir förstörd.
 
robert1976 skrev:
Färgen jag körde med heter, AmphiSilan NQG fasadfärg från Caparol.
Okej en silikonhartsfärg, vilken färg var fasaden målad med innan?
 
huggan skrev:
Man får absolut inte bara köpa en färg och sen måla en putsfasad. Risken finns att hela fasaden blir förstörd.
+1

Det finns många färger att måla puts med där flertalet kombinationer leder till katastrof. Som exempel finns det vatten- eller oljeburen akrylat/alkyd, silikonharts, kalkfärg, silikatfärg, hydraulit, linoljefärg.
 
Jag är förste ägare på huset och innan jag köpte in färgen så tittade jag igenom våra papper angående huset. Hustillverkaren målade även de med silikonharts från början, därav mitt val av färg.
 
robert1976 skrev:
Jag är förste ägare på huset och innan jag köpte in färgen så tittade jag igenom våra papper angående huset. Hustillverkaren målade även de med silikonharts från början, därav mitt val av färg.
Toppen, inget problem så långt. Var det samma kulör? Hur skedde fasadtvättningen?
 
Vi tog en vitare kulör än innan. Var lite mer gråton i den innan.
Sprutade på fasadtvätt och lät det värka ca:2,5 timme. Körde sedan med en mjuk borste som jag kopplade på vattenslangen på.
 
Är detta gjort så här års måste jag bara fråga, innan jag ger någon vidare kommentar?
 
Kåken målades under maj månad i år.
 
Väntar på hjälp från er.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Lite smuts rinnande på en ljus fasad? försök tvätta den till våren när frostrisken är borta
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.