Varför är det så brått?
 
Därför vi dka flytta in snart med två barn och det blir så krångligt då! :/
 
Krilleman
OM det är asbests så är det ju bara farligt om man river i det.

Har du funderat på att låta mattan ligga kvar och lägga nytt golv ovanpå?
 
Alfredo skrev:
Det där tycker jag var ett riktigt dåligt råd. Jag personligen tycker att det ibland råder en överdriven och nästan hysterisk rädsla för asbest här på forumet. Dock bör man väl ändå behandla problemet med viss respekt. Att då råda någon som uppenbarligen inte är kunnig att bara riva ut eventuell asbest i ett bostadshus tycker jag är rätt oansvarigt.


Tja rådet var att ts skulle riva med skyddsmask. Då ansåg jag att det vid rivning var bättre att plasta in utrymmet innan för att minimera damspridning. Du är lite rolig som reagerade på rådet att plasta in men inte föregående råd om att bara köra på. Håller nog dock med om att det är bättre att anlita proffs för detta.
 
Villa vista skrev:
Tja rådet var att ts skulle riva med skyddsmask. Då ansåg jag att det vid rivning var bättre att plasta in utrymmet innan för att minimera damspridning.
Ja självklart är det bättre med inplastning än utan.

Villa vista skrev:
Du är lite rolig som reagerade på rådet att plasta in men inte föregående råd om att bara köra på.
Ja det var nog lite märkligt. Antar att jag bara ignorerade det första gången men när TS började prata om var man kan hyra saker så tyckte jag att det var dags att ge min åsikt. Och då råkade du drabbas. :surprised:

Hur som helst var meningen inte att klanka på dig utan att avråda TS från att göra något som enligt min mening kanske inte bör göras av en total novis.
 
  • Gilla
Villa vista
  • Laddar…
SAWA skrev:
Därför vi dka flytta in snart med två barn och det blir så krångligt då! :/
Jo, men går det inte så går det inte. Då får man skjuta på det. Svårare är det inte.
 
  • Gilla
oceanis och 1 till
  • Laddar…
Om man är osäker, behandla det som asbest. Asbest kan utöver golvlimmet finnas i plastmattan, i nedre skiktet, typ som en grå papp, det kan vara mer asbest i själva mattan än svartlimmet. Skicka på analys, det är det enda sättet.
 
Har skickat på analys men det dröjer ju eftersom det är jul nu osv! Jag ville bara ha lite råd. Tyvärr kan vinnare lägga golvet direkt på då det blir stora nivåskillnader och innebär en hel del annat jobb. Då känns det bättre att göra det rätt från grunden! Hoppad bara att jag kan få svar snart så att de kan sätta igång med sanering innan vi flyttar in åtminstone. Helt omöjligt med två små barn som kryper runt det förstår vem som helst.

Hur som, är det någon hör som har en uppfattning av vad det kan kosta att sanera ca 40 kvm (två sovrum, ett litet kök och en liten hall) ifall det behövs eller som har gjort det?

Tacksam för svar!
 
Patrick E skrev:
Kokosunderlag är precis vad det låter som. Fibrer från kokos. Ett rent naturmaterial.
Hade själv en lägenhet från 50-talet och där satt mattan i hallen fast med asfalt (tjära framställt från petroleum).
Det gråa kan vara lumppapp. Inte heller det är farligt.
Om du inte rivit upp mer än det på bilden kan du vara lugn. Skicka in ett prov för att bli helt säker.
Det gråa kan också vara asbest som ser ut som lumppapp, tro mig! Det är riktigt hög asbesthalt i det med lite bindemedel. Vi behöver inte överdriva risker för det, men så kan det vara.
 
KnockOnWood skrev:
Man byggde ofta upp de tidiga plastmattorna med en undersida av något slags fibrer, som nålfiltmatta eller helt enkelt non-woven fibrer på undersidan. Det kan ha varit kokos eller sisalfiber.
För att golvet skulle vara mjukt och behagligt att gå på, och för att dämpa stegljud.

Den typen av "matt-underlag" har ingenting som helst med asbest att göra.
I mattan jag fick sanera var det just underskiktet, ett grått skikt som var som lumppapp eller gråaktig kartong som asbesten satt i. Som sagt man ska inte överdriva risker, vi har nog alla lite fibrer i oss. Asbest fanns i så mycket.
 
Redigerat:
Bump!
Har ett identiskt undergolv tillhörande plastmattor som troligen är från 1976...

Vad visade analyssvaret SAWA?
 
K
Vad SAWAs analyssvar sade säger inget om ditt undergolv även om det rent ockulärt är "identiskt".
Eftersom du bor i Stockholm, så kan jag rekommendera A-Analys, längs nynäsvägen, nära Tele2 arena. Dit har jag lämnar prover och fått svar samma vecka för runt 500-lappen ink moms.
 
Toppen! Får kila dit i veckan.. tack för tipset!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.