Som glad amatör byggde jag ett växthus av gamla fönster i somras och blev riktigt nöjd utom på en punkt: taket läcker som ett såll! Jag ville ha ett snyggt tak, men underskattade hur svårt det är att kitta, och jag gjorde nog några designmissar också.

Taket består av takstolar av 2x4" där jag har satt trälister längsmed på insidan av takstolarna varpå tre glasrutor vilar i varje sektion. Det är gjort så att det översta glaset ligger i nivå med takstolen, nästa glas ligger en glastjocklek under, med överlapp på ett par cm från det övre glaset. Och likadant med det nedersta glaset. De formar alltså en liten trappa. Jag har kittat med byggmax linoljekitt mellan lister och glas, samt ovanpå längs kanterna. Bilder visar någorlunda hur det ser ut.

2014-08-03 20.16.04.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det läcker lite här och var. En del kittfogar har jag bättrat på, men det läcker även där inga synliga sprickor finns.

Så frågan är hur jag kan lösa detta på bästa sätt? Helst utan att lägga ett plasttak över alltihop.
 
Först vill jag säga att det var ett riktigt snyggt bygge. Det är svårt att veta varifrån och varför det läcker utifrån en bild, men jag kan prova. För det första tror jag inte att det läcker i kittfogarna. Utifrån vad man kan se på bilden verkar de riktiga och konstruktionen du använt är samma som Sweden Greenhouse använder (se bild) 052.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min gissning är att det kommer in vatten någonstans vid luckorna. Kanske i samband med att det blåser. Har sett vissa växthus som har en rejäl kant vid luckan för att det inte ska blåsa in. Själv har jag luckorna liggande direkt mot listerna och har tätat med tätningslist. Än så länge har jag inte noterat något läckage. Lycka till med problemlösningen!
 
Snyggt! Det är svårt att få det tätt vid nocken - ett litet tak där kanske - tror amatörsmurf har ett sådant på sitt bygge som jag tänker kopiera på mitt växthus från i somras som läcker just vid nocken!
 
  • Gilla
amatörsmurf
  • Laddar…
Snyggt växthusbygge! Mer bilder!

Tror att amatörsmurf är inne på rätt linje.
Om du inte är något alldeles otroligt inkompetent på att kitta, samt halvblind el totalt utan självkritik så är det svårt att tänka sig att det läcker in via kittet. Det skulle förvåna storligen om du inte kan kitta, med tanke på att du snott ihop ett såpass fint egenbyggt växthus. :)
Alltså: svaga punkter är uppe vid/mot nocken, och runt takluckorna. Om det blåser rejält så kan också vatten tränga upp mellan överlappet på glasen, särskilt om rutorna inte ligger helt dikt an mot varandra.

Ut i regnväder och kontrollera var vattnet kommer ifrån. Ta med trasa att torka torrt så det blir lättare att urskilja/känna var vattnet läcker in. (Det är naturligt att det rinner längs med takbjälkarna, men det betyder inte nödvändigtvis att det kommer in där.)
 
  • Gilla
amatörsmurf
  • Laddar…
Tack för svaren!

Jag ska ut och kolla lite mer noggrant var det läcker. De öppningsbara fönstrena är helt klart ett problem och jag ska sätt lite "vallar" samt gummilister för att stoppa det värsta. Men på sydsidan som inte syns i bilden finns inget att öppna så där har jag inte den ursäkten.

Vid nocken har jag satt l-lister med kitt vid fästningen mot nocken, men öppet i kanten mot glaset. De överlappar ett par cm på fönstrena, men ganska stora glipor här och var. Alltså ett möjligt ställe vid vind. Glasen överlappar med 2cm, men ligger inte tätt så även där kan det nog blåsas in vatten.

Amatörsmurf: Kul att se att liknande konstruktioner finns, så jag inte är helt ute och cyklar. Läste bara om det i en gammal dansk bok om växthus.

Oldboy: hårt men väl uttryckt :) Vågar inte kommentera det mer... Ska försöka lägga upp mer bilder senare.
 
  • Gilla
amatörsmurf
  • Laddar…
Vid något varmare temperaturer tog jag tag i att sätta silikon i de små glappen mellan rutorna i taket. Sen har jag väntat på regn en månads tid och nu äntligen kom det. Allt verkar funka och växthuset är torrt :)

Jag återkommer med lite bilder när jag fixat till det lite. Nu är jag bara halvvägs med bäddarna och bubbelplasten är uppsatt så det ser skit ut inne.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.