Jag har haft dåligt flyt med mina z-waveprylar nu. Gjorde en beställning på nya prylar för 2 veckor sen.

1 Aeon energimätare
2 Danfoss radiatortermostater
2 Stella Z radiatortermostater
2 z-wave.me tempgivare
1 Qubino dimmer
1 Aeon z-stick S2

Stella Z radiatortermostaterna är trasiga.
z-wave.me tempgivarna fungerade inte med Zipaboxen

Tempgivarna och Stella Z:surprised:rna skickades tillbaka idag.

Z-stick har jag för avsikt att använda som sekundär kontroller, har försökt med den tillsammans med Domoticz och lyckades få den som sekundär men det fungerade inget vidare. Zipato är inte färdiga med funktionen (Cluster) så att man kan ha fler controllers, det var svaret från Zipatos support. Det jag är ute efter är att kunna fixa och se hur z-wave nätverket fungerar men domoticz blev väldigt ostabilt och krashade hela tiden, det är inte zipatos fel, läste att domoticz hade samma problem andra controllers också. Men det jag hann se var väldigt intressant, bl a hur nätet var uppbyggt vilka enheter som pratade med varandra och signalstyrka mm. Någon som har bra tips på vad programvara man ska använda?

Det som jag också är ute efter är att bygga upp webb med planritningar och få in alla enheter på planritningarna och kunna styra därifrån. Har t o m funderat på att överge zipaboxen helt för något annat system men då blir det på mini pc eller liknande och mjukvara. Det bästa skulle vara att ha zipaboxen som en controller i nätet och en till för att få den webbfunktionalitet jag vill ha.

Danfoss termostaterna fungerar bra men där kommer verkligen batteridrivna enheters svaghet fram. Termostater ska vara trådade om man ska kunna styra dem på ett bra sätt.

Aeon energimätaren och Qubino dimmern har jag inte kopplat in ännu.

Och nu bråkar Fibaro Universal Sensor 1-wire givarna med mig.....

Den här veckan blev det paus med z-wavandet då jag legat deckad i influensa i 5 dagar och samtidigt haft sjukt barn, men snart är jag på banan igen.

Ibland känns z-wave hemautomation väldigt fel....
 
Redigerat:
@matsv
Mycket tråkigt på en och samma gång får en att tappa intresset och man måste plocka fram personen i sig som inte kan ge upp utan bara tjurar på tills det är löst. Men när allt sedan börjar fungera är känslan helt omvänd till en lycka av att lyckas med det kanske omöjliga.

Det som stör mig otroligt mycket för tillfället är att varje gång zipato startar om något (vet inte vad dom håller på med nu) så tappar jag fibaro motion i garderoben och frisklufts fläkten till sovrummet går igång. I sovrummet är dörren altid stängd eftersom vi vill ha ca 17c när vi går och lägger oss men i dag käns det lite för kallt.
Eller vad tror ni 8,5c vid balkongdörren och 11,87c vid dörren ut till tv rummet BRRRRRR

Skärmavbild 2014-12-18 kl. 23.04.29.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
É
På mini nyinköpta duwi-uttag ip44 som ligger på gränsen att ha täckning så verkat man inte kunna lite på statusen. Är detta vanligt? Jag trodde påängen med z-wave var att man fick pålitlig status. Nu verkar det som att jag ibland lyckas få iväg på-order men får inte tillbaka svar så i appen ser det ut som att man misslyckas och den fortfarande är av. Inte så skoj att få fel status på hurvida tex motorvärmaren står och går eller tvärt om.
 
lilytwig skrev:
Hej Peter

Jag kör ett par Anslut. La till dem som Chacon CAYCR-3500 om jag minns rätt. Har lagt in 5 st, men den sjätte gick inte. Oklart varför.
Det finns två minnesplatser i pluggen och jag tror att minst en måste frigöras. Min teori är att man bara kan radera med samma fjärr/sändare som man lade in med.
Andra har dock andra teorier, nämligen att en minnesplats "trillar ur" när man lägger till en tredje.
Jag tror att när Zipaboxen skickar en upplärningskod så måste det bli "rätt" kod , jag vet att när man programmerade i Telldus Center så var man tvungen att "lära" Ansluts http://www.jula.se/catalog/el-och-b...r/fjarrstrombrytare/fjarrstrombrytare-408050/ som Nexa och jämna nummer som tex kod 426 hus 2 tex.

Detta kan man inte göra i Zipaboxen utan man får "hoppas" att det kommer rätt kod ur den som fastnar i mottagaren.

Jag har ca 20st Anslut i mitt system och det tar en stund att få in dom.

Det finns 2 olika utav Ansluts mottagre, en med 1000w och en på 2300w, mina är inlagda som Nexa EYCR-2300 Wall plug och Nexa PER-1500 mains socket
 
Redigerat:
ÉlPontus skrev:
På mini nyinköpta duwi-uttag ip44 som ligger på gränsen att ha täckning så verkat man inte kunna lite på statusen. Är detta vanligt? Jag trodde påängen med z-wave var att man fick pålitlig status. Nu verkar det som att jag ibland lyckas få iväg på-order men får inte tillbaka svar så i appen ser det ut som att man misslyckas och den fortfarande är av. Inte så skoj att få fel status på hurvida tex motorvärmaren står och går eller tvärt om.
Så kan det naturligt vis bli om räckvidden är bättre ena vägen. Men produkten borde hammna i problem läge som senare övergår till offline.
 
Man kan alltså inte använda oldskin längre :mad: Jag måste väll då lära mig det nya men det jag tycker inte blev bra är när man skall söka igen någon enhet vid skapande av rules :(
 
Redigerat:
  • Gilla
Tomas Andersson
  • Laddar…
Jag förstår ändå inte hur man tänkt med det nyaste layouten eftersom om man skall använda web snittet till att förändra status och se värden på huset kan man ju bara använda 1/4 av skärmen eller tänker jag fel på något sätt ?
 
Har precis kopplat in en ny box, och jag måste säga att jag var imponerad av storleken och modulerna, och sen på designen på hemsidan. Sen tog det slut. Har testat att uppgradera 4 gånger. Alla gånger säger den att det gått dåligt, men jag har inte samma version längre utan har 9.999.1 nu (från 9.998z3). Sen testade jag att lägga till en RGBW Bulb som jag köpt. Efter att man lagt till den så syns den ingenstans, men efter att ha kört Ctrl+F5 står det att jag lagt till två devices. Då hade jag ju hoppats på att den skulle komma upp under Lights and Power, men där är det tomt. Ska det vara så här dåligt, eller vad gör jag för fel?
 
  • Gilla
ducc1
  • Laddar…
Tomas Andersson skrev:
Man kan alltså inte använda oldskin längre :mad: Jag måste väll då lära mig det nya men det jag tycker inte blev bra är när man skall söka igen någon enhet vid skapande av rules :(
Gillar inte heller det nya gränsnittet, det gamla var inte bra heller men det nya är ännu sämre. Det kan fungera för mobila enheter med liten skärm men inte för PC, får ju ingen översikt.
 
@ Racergenius Jag tror tyvärr att du köpt boxen när den visar sin sämsta sida just för tillfälle :( jag har också provat att synka med det nya GUI och då står det till slut att det inte gick bra. prova det äldre gui som står längre upp i tråden så kanske det går bättre.

Själv funderar jag på att ta ledigt från mitt jobb tills jag skapat ett system själv så som jag vill ha det… haha
Naturligt vis kan jag inte det men man kan ju fundera på vilka dom har lyssnat på när dom skapade det nya gui :(

När jag tittar in i det nya gui finns det något man kallar enhetshanteraren där har jag bara 56 enheter och i det gamla har jag 138 enheter. Dessutom går det inte att se namnen på knx enheterna
 
matsv skrev:
Gillar inte heller det nya gränsnittet, det gamla var inte bra heller men det nya är ännu sämre. Det kan fungera för mobila enheter med liten skärm men inte för PC, får ju ingen översikt.
Har nyss provad det nya gränssnittet från min iPhone, och det fungerade inget vidare...
 
Det verkar även vara problem med att lägga till produkter nu…… När ja försöker att lägga till en fibaro motion blir det något konstig text på produkten ROUTING_SENSOR_BINARY och där fungerar den som motion men både temp och lux uteblir. Hoppas dom löser sina problem innan dom går på jul ledighet eftersom man kanske får någon timme över när man inväntar gäster.
 
Skönt att höra Thomas, lampan jag lägger till kommer in som POWER_SWITCH_MULTILEVEL, och det är kanske det som är grundproblemet.
Android appen ser även den bra ut, så jag hoppas det ger sig om nån dag.

Om jag försöker gå in på den gamla sidan fastar den bara i loading.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.