Hej.

Funderar på att köpa en ny toastol, då den gamla (Ifö Cascade) är kass.
Jag ska inom kort byta golvet på toaletten, så stolen behöver bara monteras tillfälligt. Tänkte skruva fast den då det är ett flytande laminatgolv (!?) som ligger där idag.

Finns det någon mall man borrar efter? Eller kan man markera i de djupa hålen när stolen står på plats?

Tack på förhand.
 
Jag hade inte skruvat utan fäst med silikon eller något polymerbaserad lim/fog.
 
jtl skrev:
Jag hade inte skruvat utan fäst med silikon eller något polymerbaserad lim/fog.
På ett flytande golv ?? Är det trä under laminatet så förborra i toalettens hål sedan är det ju bara försiktigt skruva fast den.
 
RoBo skrev:
På ett flytande golv ?? Är det trä under laminatet så förborra i toalettens hål sedan är det ju bara försiktigt skruva fast den.
Ja, eller skulle rörelserna i det flytande golvet vara så stora att det orsakar problem med vatten och avlopp?
 
Alltså ett tunt laminatgolv, med foam under liggandes på ett stengolv. Man vill ju inte att laminatet lyfter sig när man lutar sig för att torka mellan stortårna... Jag vill alltså borra, plugga och skruva. Men jag misstänker att det är svårt att markera på ett bra vis. Medföljer det någon borrmall som utgår från avloppsröret måntro?
Men jag kommer att flyta och lägga klinker snart och då återanvända toan (limmad).
 
Björn_Nilsson skrev:
Alltså ett tunt laminatgolv, med foam under liggandes på ett stengolv. Man vill ju inte att laminatet lyfter sig när man lutar sig för att torka mellan stortårna... Jag vill alltså borra, plugga och skruva. Men jag misstänker att det är svårt att markera på ett bra vis. Medföljer det någon borrmall som utgår från avloppsröret måntro?
Men jag kommer att flyta och lägga klinker snart och då återanvända toan (limmad).
Det ändrar givetvis förutsättningarna lite. Jag kan inte minnas att det följde med en borrmall med min IFÖ Sign (det var en modell som kunde skruvas om behovet fanns) men samtidigt väger den inte så fruktansvärt att det inte går att få den på plats, markera och sedan lyfta bort den. Det jag minns som jobbigt var stanken från avloppet...
 
Eller så gör du bara en mall av en bit kartong.
 
Krilleman
Borrmall?

Ställ ner din WC på avloppet precis som vanligt. Vinkla skruvarna i skruvhålena som sig bör för enkel åtdragning. Knacka försiktigt på skallen så det blir märken i laminatgolvet. Borra. Plugga. Skruva.

Varför krångla till det med en mall när den bästa mallen är toan i sig?!
 
  • Gilla
lordi
  • Laddar…
Till min Gustavsberg 55xx följde det med borrmall och väldigt bra instruktioner på hur man skulle göra. Fast jag hade köpt modellen utan skruvhål i holken eftersom jag skulle limma fast den...

Med det sagt så följer det säkert med en bra instruktion till en Ifö-holk också. Eller så gör man helt enkelt som krilleman säger.
 
T
krilleman_215 skrev:
Borrmall?

Ställ ner din WC på avloppet precis som vanligt. Vinkla skruvarna i skruvhålena som sig bör för enkel åtdragning. Knacka försiktigt på skallen så det blir märken i laminatgolvet. Borra. Plugga. Skruva.

Varför krångla till det med en mall när den bästa mallen är toan i sig?!
Ja, jag trodde först att dom andra skojade när dom kom med mallar och skit:wow:
 
Det följer inte med någon mall till Ifö Sign 6860. Gör som Krilleman. Det är enkelt och blir rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.