Jag ska renovera mitt badrum och har hittat en Ifö underskåp som jag gillar. Den har färgkod 0502-G50Y. På en annan vägg funderar jag på att sätta en IKEA-skåp med dörr "Veddinge" och den färgen lär ska vara 0500-N.

Finns det någon kunnig på kulörer här som kan säga om ni tror att man reagerar på att det är olika vita färger, eller är skillnaden så liten att man kan leva med det? Det blir ca en meter mellan luckorna och som sagt på olika väggar.
 
Det kommer att synas, men det beror också på hur starka färger du har i övrigt. Man kan lura ögat genom att flytta fokus i miljön. Om hela rummet är "ljust och fräscht" i vita toner med svarts accenter är "risken" uppenbar, men med lite färg i miljön är det betydligt mindre risk.
 
0502 är vit med ett litet litet stänk gult inblandat i sig. Används företrädesvis/snickerier på väggar/skåp man inte vill ha sjukhusvita, bra i hyreslägenheter där man vill ha det liiite brutet men ändå vitt.

0500 är helvitt, används vanligtvis till tak som man vill ha ljusare, (gärna med 0502 på väggen) för mig tydlig Ikea-känsla.
 
Ja dom skär sig på ett fult sätt.
 
Martenw skrev:
0502 är vit med ett litet litet stänk gult inblandat i sig. Används företrädesvis/snickerier på väggar/skåp man inte vill ha sjukhusvita, bra i hyreslägenheter där man vill ha det liiite brutet men ändå vitt.

0500 är helvitt, används vanligtvis till tak som man vill ha ljusare, (gärna med 0502 på väggen) för mig tydlig Ikea-känsla.
0500-n är inte helvitt den ingår i gråskalan. Den är lika helvit som 0502-y
 
Martenw skrev:
0502 är vit med ett litet litet stänk gult inblandat i sig. Används företrädesvis/snickerier på väggar/skåp man inte vill ha sjukhusvita, bra i hyreslägenheter där man vill ha det liiite brutet men ändå vitt.

0500 är helvitt, används vanligtvis till tak som man vill ha ljusare, (gärna med 0502 på väggen) för mig tydlig Ikea-känsla.
Nu blev det litet förvirrat (och fel).

0502 finns inte, gissar att det ska vara 0502-Y, som är 5% svarthet, och 2% kulörthet av gult (Y = yellow)
0500-N är vitt med 5% svarthet (5% svart och 95% vitt, ingen färtoning)

Trådskaparen pratar om en vit färg med en ovanlig färgbrytning:
0502-G50Y, vilket är 5% svarthet (igen) med 2% kulörthet av blandningen 50% grönt (G) och 50% gult (Y)
Är det någon annan som har stött på den färgen förut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.