Hej,

Om jag skulle vilja klyva ett antal brädor (exempelvis 22x95) diagonalt över hela längden med ett bra resultat, vilket är rätt verktyg då?

Jag har cirkel med skena men tycker den faller på flera punkter. Dels är det tidsödande att ställa in för varje bräda, dels är det förbannat struligt att fästa plankan i något eftersom snittet går tvärs över, visst går det att lösa men det är ju inte så smidigt när det är ett antal brädor som ska klyvas, och dels behöver jag i så fall tre meter skena, vilket jag inte har.

Är i begrepp att köpa en bordssåg eftersom jag har behov av det, helst hade jag sett att jag kunde använda den sågen till att klyva diagonalt men då löper ju brädan inte efter något anhåll och detta verkar inte vara en bra idé. Eller, är det jag som missuppfattat något?

Tusen tack för svar! :)
 
Gör en "jigg" mall som du lägger regeln emot och där du har en av reglarna som linjal, då blir alla lika och du kan använda dej av en cirkelsåg.

Rättelse: linjal = anhåll
 
Redigerat:
Tvåa...

Det enklaste är att göra en jig som i princip består av en lång bredare bräda eller skiva. Gör så att man enkelt kan fästa den bräda du ska klyva på ett repeterbart sätt. Kan ju vara spännanordningar men även armar som man spänner med. Sedan har du skivans kan t att köra mot ett anhåll i klyvsågen. Voilá!

Går givetvis att göra motsvarande med cirkelsåg, men lite mer stöd för hålla den mot behövs ju.
 
Så klart du ska köpa en bordssåg men det där fixar du med cirkelsågen. Lägg plankor på sidorna om den som ska klyvas så får du en jämn yta. Skruva sedan en planka i rätt vinkel mellan de yttre brädorna och använd som anhåll.
 
Det beror lite på hur långa och hur många brädorna är. En snabbt ihopkommen jigg till skensågen, i kombination med en klyvklinga skulle noga vara mitt val. Jag har inget skissprogram på den här datorn, så någon annan får gärna skissa lite.
 
Vilken precision pratar vi om?
 
Jag kanske inte förstår vad du ska göra, men en bordsåg med anhåll där sågen/klingan går att tilta gör väl jobbet?

Personligen hade jag antingen använt min bordssåg, eller om det blir för långa plankor (jobbigt att ha ngn som håller i änden när man kör i bordssågen) så hade jag hellre gjort lite som tidigare inlägg föreslagit och använt sänksåg och skena.
 
Ah, några minuter och problemet är löst! Att lägga brädor på sidorna kommer lösa mitt problem, det går ju snabbt att snickra till något som kan återanvändas. Tusen tack!

Men jag kan inte hjälpa att jag blir lite nyfiken på UlfY:s lösning där det går att använda bordssågen. Dessvärre fattar jag inte alls hur det är tänkt? Jag förstår inte hur jag ska få en plan sida mot anhållet när själva brädan ska matas mot klingan diagonalt?
 
Hantverkare1: Precisionen jag tänker mig är inom millimetern. :)

Martinradbo: nja, tänk dig en två meter lång planka. Jag vill klyva den från vänster nedre hörn till högre övre hörn...
 
Hej

I somras skulle jag klyva 20 st reglar diagonalt. Det löste jag genom att först klyva en med handhållen cirkelsåg (Festool med standardklinga och skena) och sedan tog jag avkapet till en simpel bordssåg från Jula med klyvklinga.

Där la jag avkapet med fabrikskanten mot anhållet, som ju är parallellt med klingan och sedan var det bara att lägga reglarna, en åt gången såklart, mot avkapet och mata hela paketet genom sågen. På så vis gick reglarna diagonalt över klingan.

För att regeln som skulle sågas inte skulle gå saktare eller snabbare förbi klingan än avkapet höll jag ihop det med två snabbtvingar, en på mitten och en i slutet av paketet som plockades av när de närmade sig bordet. Att vara två underlättade självklart men det hade gått att göra själv också.

Lycka till!
//Ronnie
 
Redigerat:
På bordsågen är väl en snabbt hopskruvad "taper jig" det enklaste och säkraste. Sök på table saw taper jig så förstår du nog snabbt hur det funkar. Brukar typiskt se ut nåt sånt här (anhållets basplatta löper i spåret i bordet, alternativt mot det riktiga anhållet, anhållet med snabbspännarna på är vinklingsbart) http://vipsourcing.com.tw/proimages/Power_Tool_Accessories/DDS1-high.jpg
 
Redigerat:
Det var liknande en taper jig jag tänkte på. Men längre. Den kan ju antingen löpa i spår i bordet, men också mot anhållet. Tänk att du ställer anhållet på säg 20 cm. Klyv en remsa av en skiva som är lång nog. Lägg brädan du ska klyva diagonalt över kanten på den långa skivan och fixa en fästanordning.

Sedan bara att mata igenom igen. Förmodligen säkrare om den löper i spåret och då får man klyva en remsa som skruvas fast undertill.
 
Så här har jag gjort när jag klyver smygar till fönster och det är sneda väggar.
Klämmer fast materialet snett på jiggen och kör jiggen efter anhållet på bordssågen.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Har gjort en liknande som ovan. Kan intyga att det fungerar kanon!
 
Jag kan bara buga och bocka för alla svar! Nu fattar jag exakt hur jag ska göra, både med och utan bordssåg.

Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.