Tänkte traska runt bland blivande grannar innan tomtköp och kolla/lyssna in läget lite... Hur bör man beväpna sej inför ett sådant projekt? Bullar, godis, ..., ??? Strategi-tips emottages gärna!
 
Du kan ju sälja kvällsposten så märker du ganska snabbt vilken attetyd de har ;)
 
Ditt inlägg gav mej en toppenidé. Jag ska naturligtvis klä ut mej till mormon eller jehovas och går runt å knacka dörr. Om alla blir sura och ingen släpper in mej så vet jag att de är normala människor.
 
När vi flyttat in i vårt hus så blev vi inbjudna av grannarna på " en drink". Dom tyckte det var märkligt att vi inte kontaktat dom innan för att kolla runt.

"Man köper ju inte bara hus. Man får grannar på köpet" som dom uttryckte det.

Dessa ,våra kära grannar, visade sig senare vara urtypen för skräckgrannar...
 
Hej,

Vad menar Du med "skräckgrannar". Jag blev så nyfiken....

//M
 
De kanske bjöd på skräck-drinkar !?

...åxå nyfiken :)
 
Vi gjorde det när vi hade köpt tomten, innan vi fått bygglov. Vi besökte de grannar som hade tomter som vetter mot vår tomt och presenterade oss och erbjöd dem att se våra ritningar och vår tidsplan osv. Jag tycker att det kändes schysst. De skall ju trots allt bo bredvid en byggarbetsplats rätt länge.

Jag hade inte gjort annorlunda idag - trots att alla grannrealtioner kanske inte är de bästa. Jag tycker att det är en bra idé, men ni skall vara beredda på att alla grannar kanske inte är positivt inställda till era byggplaner. De kankse kommer att överklaga bygglov, sätta sig emot placeringar av garage eller skicka skrivelser till nämnden.

Våra garnnrelationer har efter alla dessa turer blivit bättre igen så huset är på plats, och jag kan väl inte riktigt klandra dem heller. De vill hellre på ostört bredvid en stor grönyta än ha grannar på alla sidor av tomten.

 
Låt mig se om jag kan stilla er nyfikenhet:

Innan vi flyttat in kom dom hem till oss i lägenheten vi då bodde i med ritningar på ett hus dom skulle bygga. Ett urtjusigt 1 plans Uniqhus med gult telad fasad och blått träinlägg. Dom ville ha godkänt att bygga 4 meter istället för 4,5 meter från tomtgräns.

Vi tänkte ju inte hymla om ,5 meter när dom skulle bygga sitt drömhus så vi sa OK men tillade att vi förmodligen bygger ett plank mellan oss eftersom deras hus skulle ligga vid vår uteplats.

När dom sedan drog igång bygget och vi språkades vid angående almarna som delade av vår tomter och hur vi skulle göra med dom sa dom "ni bestämmer. Vill ni ha dom kvar så är det OK. Ni får bestämma höjden på dom".

När dom var klara med bygget så hade dom travat en stor hög med byggavfall, ris och träd i en stor hög precis vid vår tomtgräns. Alldeles utanför vårt köksfönster. Jag påpekade detta för dom och bad honom att göra något åt. Jag erbjöd mig tom att köra hela skiten till tippen. Men icke. Nu har det gått 5 år och högen ligger kvar.

När sedan grannarna stod och hängde vid vår uteplats dagarna i ända (vi kunde inte komma ut utan att dom skulle börja prata om ditten coh datten) så bestämde vi oss att cascha in löftet om att bygga ett 1,8 högt plank. Men icke. Dom ville inte skriva på eftersom dom ville se vägen som låg på andra sidan vår tomt. Vad dom egentligen ville var förmodligen att se in i vårt vardagsrum. Deras kvällsnöje är att ta kvällspromenader och titta in för att se vad grannarna har för sig. Jag gick så in i taket att min fru fick ta över och hon har en ängels tålamod och vi fick vårt plank till sist. Vi lät dom själva bestämma färg på sin sida och efter att deras sida stått omålad i två år fick dom äntligen tummerna loss. Som tur var visste jag att det skulle ta tid så jag oljade in planket ordentligt så det klarade sig bra.

När det var dags att kapa almarna, dom hade vuxit sig 4 meter höga, gjorde jag som jag blivit tillsagd och klippte ner allt till 2 meter. Utskälld för det blev jag och får aldrig mer röra träden. (Dom fick almsjuka förra sommaren som tur var)

Ett stort krikonträd står precis vid tomtgränsen också som hänger in säkert 3 meter över vår tomt. Jag har låtit det va för det blommar så fint men när jag upptäckte min son som då var 1 år med ett stenhårt krikon i munnen sågade jag ner allt som hängde över min trädgård. Trädet såg ju inte klokt ut efter det och jag erbjöd mig därför att jämna till det. Utskällning nummer två och hot om reprisalier...

Men, svinhugg går igen. Grannen på andra sida, en gammal man som bott i en liten stuga i hela sitt liv hade inte orken att röja i sin trädgård utan han lät den växa fritt. Ovårdat förvisso men ingenting som störde. Utom mina grannar då. Dom ringde kommunen som åkte ut på inspektion. Dom hade inga synpunkter på tomten men gamlingen, som var gammal elektriker tipsade kommunen om grannens elisntallation. Dom hade nämligen hängt upp en del utebelysning, bla spikat fast en armartur på mitt plank utan att be om lov dessutom (planket står på min sida). Nåväl, kommunen gick in och såg att kablaget var för klent och upptäckte dessutom att det saknades bygglov för ett växthus, en mur vid deras uteplats samt att dom hade lagt ett tak ovanpå deras uppfart vilket dom också saknade lov för. Växhuset plocka dom ner och muren lyckades dom ordna bygglov för men taket över uppfarten var dom tvungna att fråga om grannar om lov för. Ingen skrev på och dom åkte på ett vite på 25000.- Nu hör det till saken att dom är goda för minst 8 miljoner så tyvärr var det vitet bara ett litet myggbett men det kändes rätt "gött" ändå.

Jag kan fortsätta och räkna upp en massa annat men det här mina vänner är vad jag kallar för urtypen av "skräckgrannar".
 
Har precis röjt en tomt som ligger mellan två hus. Tomten är en avstyckning och var en vildvuxen skogstomt innan vi röjde den. Man får väl förstå att grannarna tittar lite snett på en ibland eftersom man klampar in på deras revir. Dock har jag svårt att förstå sig på de som inte ens knappt hälsar när man är på tomten. De måste väl förstå att vi går igenom samma process som de gjorde en gång i tiden när de byggde sina hus?

Nå väl. Grannar är väl som föräldrar. Man får inte nöjet att välja dem själv så det är väl bara att beska med dem och hoppas att de förändrar sig över tiden?!


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.