Ska byta golv och river upp plastmatta i 50 tals hus, och ser detta. Är det asbest?? Hjälp!!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Går inte att avgöra, skicka på analys om du är orolig.
 
Jag ska göra det men tänkte om någon här har erfarenhet av hur det kan se ut?
 
Kan jag bli sjuk nu?
 
Är det någon som kan svara på om det är svartlim det svarta man ser?
 
Nej, sjuk blir du inte av det. Det krävs långvarig exponering och du ska dessutom vara i någon riskgrupp (storrökare till exempel). Så du kan sova lungt :)
 
Okej jag har varit rökare förut! Nu kommer jag inte kunna sova lugnt. En asbestkunnig kommer i mellandagarna men är så orolig nu.
 
Svartlim ser ut sådär. Sluta riva och skicka in på analys. Man kan få svar samma dag om det är bråttom (kostar lite extra). Diskussionen om riskerna med asbestexponering har förts otaliga ggr här i forumet, så den ser jag ingen anledning att upprepa.
 
Hur mycket har du hunnit riva?
 
Bara detta! Har inte rivit mer....
 
Kan jag få svar redan imorgon, var vänder jag mig då?
 
sök på google....
om du bara har rivit upp det där så är det nog ingen fara
 
har sökt på google men hittar inget som liknar det, plastmattan var väldigt enkel att riva upp, satt inte fast som jag trodde den skulle göra. Dock fanns det något svart, lite hårdare ca 3 mm tjockt under masonit skivan som kanske är svartlim (det ni ser på bilden) men har ingen aning hur det ser ut.
 
Skaffa dej lite kunskap innan du får panik. Man är rädd för det man inte känner till så googla fram det du är räd för :).
För det första asbest är inte giftig ..... känns det bättre nu?
gaia
 
Jag vet att asbest inte är giftigt, men det är ju farligt för lungorna och om man utsätt för dammfibrerna vilket jag är rädd för att jag ska ha gjort nu. Det råder ju delade meningar om hur farligt asbest kan vara men vill tro och hoppas att det inte är asbest.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.