Hej, jag är lika ny på forumet som jag är husägare.

Att jag har kalla golv är ingen överdrift, vaknade en morgon och hade -4 på en mätpunkt, där jag i och för sig upptäckt en felkonstrukton, men i alla fall...

Jag har ett litet hus på plintgrund där avståndet mellan marken och huset är som mest 1 meter. Det innebär att det är ett konstant kalldrag under huset och eventuella plusgrader från marken försvinner. Jag har fiskat runt lite för att se vad man kan göra, huset i sig själv "ska" ha 18 cm isolering i golvet så det verkar vara ok. Jag har fått tips att sätta Mineritskivor runt hela huset för att isolera grunden och limma frigolit på insidan av dessa. Naturligtvis sätter jag in ventilationsgaller enligt gällande norm för att få ventilation i grunden, men... Finns det andra sätt att få varmare golv?
Mineritskivorna kostar ca: 400/st. och det springer i väg i kostnader. Jag har trots allt, som nybliven husägare, en hel del andra hål att stoppa pengarna i  :-?

Tacksam för förslag på alternativa lösningar,
Peter
 
  • ClipBoard-3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det verkar som om du skulle ha otätheter i konstruktionen så att det blåser direkt in i och mellan golvbjälkarna.
Titta på undersidan hur det ser ut. Är det tätt under golvbjälkarna? Eller relativt öppet?
Även små öppningar där kan kyla ner ditt golv.
Drag kan också uppkomma om det inte är tätt vid anslutning mellan bjälklag och vägg - då kan det blåsa rakt in!
Ett sånt bjälklag har jag själv med framgång tätat genom att spruta in skumplast närmast yttervägggen.

Konstruktionen med minerit mm tror jag endast ger en marginell förbättring om det finns otätheter enl ovan.

Om du vill isolera golvet ännu mer skulle det nog gå på undersidan om du nu har 1 m höjd under huset. Anv lämpligen reglar som går i kors mot bjälkarna, isolera mellan reglarna och förslut med en tät skiva!

Lycka till.
 
Tack för tipset!

Som sagt är det som mest 1 meter mellan mark och huset, men det är efter ytterkanten av huset. Huset är nämligen byggt över en bergås, så i mitten av huset är det ca: 10 cm mellan berg i dagen och hus. Någon som har erfarenhet av att sätta frigolit underst (50 mm?) med sättlim? Det borde i alla fall bli en hel del billigare än Mineritskivor... Kanske ska man isloera grunden med träpanel istället för att få bort den kalla vinden som där råder?

Någon som vet om jag är inne på rätt spår?

Bästa hälsningar & Gott Nytt År på Er alla!!!
Peter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.