Hej,

Eftersom ni är så kloka här så tänker jag att ställa frågan även om detta gäller en bilköp och inte med hus att göra...

Jag köpt en bil av en bilhandlare i Mölndal och i annonsen på blocket stod det att bilen hade regnsensor och farthållare, visade sig efter jag hade köpt bilen att det saknas både regnsensor och farthållaren, Jag kontaktade bilsäljaren och han lovade att åtgärda detta och de andra småfel som jag hade hittat. Nu (efter att bilhandlaren har kollat upp vad det kostar att montera farthållare hos Porsche) vägra de att åtgärda dessa punkter och hävdar att eftersom han hade skrivit i annonsen "Vi reserverar oss för eventuella felskrivningar" att han behöver inte åtgärda det.

Vad säger konsumentlagen om detta?

Kan en bilhandlare skriva vadsomhelst i bilens annons och sedan skydda sig med "Vi reserverar oss för eventuella felskrivningar"​?
 
Det är inte en felskrivning att man skriver dit utrustning som inte finns, tänker jag. Däremot om man glömt en nolla är en klassisk felskrivning.
 
  • Gilla
hammer
  • Laddar…
Fanns spaken med farthållare monterad?
Om den var där, så kan jag hålla med att det skall finnas farthållare i bilen. Är den inte monterad, så borde du ifrågasatt det. Är det en nyare bil finns oftast redan funktionen "farthållare" men behöver spak och igångsättning i bilens diagnossystem.
 
Be om tusen spänn och njut!

Vem tusen vill ha en farthållare i en Porsche?

GRATTIS till bilen!
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Lämna tillbaka bilen.
En bil utan farthållare är inget att ha.
 
R
farthållare och regnsensor är ju typ standard i vilken bil som helst så en porsche borde väl för fasen ha detta..
 
peternicklas
Läste om samma fal men var ett annat märke. Konsumentverket dömde till köparens fördel. Säljaren blev tvungen att utrusta bilen enligt avtalet.
 
C
peternicklas skrev:
Säljaren blev tvungen att utrusta bilen enligt avtalet.
Precis - säljaren har måhända skrivit fel i annonsen, men vad står det i köpeavtalet?
 
Löste sig galant, åkte till Metrobil och vi pratade igenom det i lugn och ro.
Regnsensor finns, iallafall sensorn, även om den (enligt mig) fungerar sådär.
Farthållare ska jag "montera själv" (hos Porsche center), han gav mig 10000kr i ersättning för felspec på annonsen.




Nöjd.




Då är Niklas på Metrobil en bra snubbe och:




1. Ja, jag skulle köpa från honom igen.
2. Ska vara mer noggrant vid nästa bilköp.....




Tack för allt stöd och tips.
 
  • Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
R
fattar inte, åkte du till en annan handlare som hjälpte dig?!
 
Haha... Nej.

Bara att vi både fick lite tid att funderar på vad vi hade sagt på telefon, lugnat ner oss och bestämde för att hitta en lösning.
 
  • Gilla
Tjoa och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.