Någon juridist kunnig som kan uttala sig om det går att stämma sakägare (med framgång) som överklagar för överklagandets skull med samma invändningar mot bygglov som de hade mot förhandsbeskedet?
 
Du menar att stämma någon för att dom konsekvent utnyttjar sin lagliga rätt?

Lycka till med det..
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Jag är inte juridiskt kunnig. Men det låter väldigt långsökt att man skulle ha framgång med en sådan stämmning.

Jag tror att du som fått ditt bygglov överklagat inte är sakägare i förhållande till den överklagande. Han överklagar ett myndighetsbeslut, det är en process mellan honom och kommunen som fattat beslutet.
 
Misstänker att du har rätt. Jag skulle ju stämma för de kostnader detta orsakar mig i pengar och tid.
 
mycke_nu skrev:
Du menar att stämma någon för att dom konsekvent utnyttjar sin lagliga rätt?

Lycka till med det..
Har man rätt att överklaga i instans efter instans med samma invändning för både förhandsbesked och bygglov?
 
Hrrmmm.. låt rättshaveristerna hålla på i sin värld. Det finns ingen anledning att bli en av dem.

Se det så här..

Lagstiftningen ger oss rätt att Bygga under vissa villkor. Till dem hör plikten att utstå överklaganden etc. Vi får ta det med jämnmod. Alternativet är att inte bygga alls eller att ha någon Diktator som bestämmer enväldigt.

Den som ger sig i leken, får leken tåla.
 
linnell skrev:
Har man rätt att överklaga i instans efter instans med samma invändning för både förhandsbesked och bygglov?
Ja naturligtvis.
 
C
linnell skrev:
Har man rätt att överklaga i instans efter instans med samma invändning för både förhandsbesked och bygglov?
Det skulle väl vara konstigt om man hade olika invändningar varje gång?
 
  • Gilla
haavard
  • Laddar…
O
Det är väl ganska normalt att man har samma invändningar....
Det hör lite till naturens gång....
Jag har inte hört talas om någon rättegång där de bytt invändningar....:p

Sen är det så att man får stå ut med att det finns dessa "rättshaverister" Det är en del av demokrati....
Man får se till att man minimerar sina utgifter innan ett bygglov är klart.
 
Vad är det som säger att en sakägare är en rättshaverist bara för att denne överklagar enligt gällande regler??

Lite märkligt att man med automatik utgår ifrån att en som överklagar skulle vara en rättshaverist !
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
O
Ni har rätt!
Ja måste erkänna att jag var förhastad i min iver... Vi vet inte om det är en rättshaverist eller inte.
Jag hängde lite väl mycket på TS och inte ifrågasätta något...
 
Jag kan iofs hålla med TS på en punkt. Om argumenten redan prövats i samband med beslutet om förhandsbesked, och det beslutet vunnit laga kraft. Då är det klart stötande att sedan överklaga efterföljande beslut med argument som redan prövats och vunnit laga kraft (som ogiltiga).

I princip så skulle ju en rättshaverist kunna överklaga varje delbesult med samma argument, förhandsbesked, bygglov, starttillstånd, slutbevis osv..
 
  • Gilla
injonil
  • Laddar…
Beslut om startbesked och slutbesked kan bara överklagas av den som söker bygglovet.
 
cpalm skrev:
Det skulle väl vara konstigt om man hade olika invändningar varje gång?
Precis. Tvärtom är det så att man INTE kan införa nya skäl vid ett fortsatt överklagande.
 
Jag kan tycka att överklaga bygglov som följer dp. Är rättshaveristaktigt men att överklaga bygglov som avviker från dp är helt i sin ordning trots sbk osv beslut i fråga. Det har ju visats flera ggr att högre instans har gått på överklagandes linje vid för frikostiga hanteringar av bygglov
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.