Undrar om någon har erfarenhet av möbelvirke från askar som haft asksjuka. De är ju lite torra redan när de faller!? Har ett antal som fallit i senaste stormen!
Vet att laggkärl med fördel gjordes av självdöda träd fordom.
 
Inget fel på virke av ask från träd dödade av askskottsjuka, sjukan (en svamp) angriper bara skotten. Skalbaggar (bastborrar) angriper ofta träd som redan är döende och lägger nådastöten. De gör gångar i den allra ytterska delen av veden. Inte heller såna angrepp påverkar virkeskvaliten.

Torr askved är däremot mycket hård. När jag småslöjdar med kniv etc (yxskaft, stekspadar, smörknivar) i ask försöker jag göra allt klart innan det torkar, sen blir det svårt.
 
Tack det låter ju bra!
Då skulle jag kunna såga upp det till möbelvirke. Ska kolla hur torrt det är redan nu - kanske inte behöver torkas alls?
 
Tack för iden om slöjd i ask! Här kommer några alster som förfärdigats de senaste dagarna just ur en fallen asksjuk stam. Inte alltför hårt så lite liv fanns det nog i trädet!

IMG_0087.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kallun och 1 till
  • Laddar…
Ask är fint. Vi har lagt in askparkett i ett par rum.

Appropå hårt: Jag gör ved av våra askar. När man handklyver med yxa så slår det gnistor om eggen när rejäla knastar träffas på! (torrt virke, ej färskt) Eggen ser också ut som den huggit i sten.
Tung och kompakt ved som brinner länge och ger mycket värme.
 
Jag eldar också med ask (obegränsad tillgång pga asksjukan) men nu börjar jag förstå att lägga undan en del klabbar utan kvistar till annat ändamål. Ska pröva att såga upp någon stock till brädor när andan faller på!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.