Kan jag bygga om en liten friggebod (7 kvm) till ett attefallshus genom att bygga till 18 kvm carport eller garage?

Enligt reglerna får jag inte påbörja något arbete förrän jag har fått starttillstånd, men jag har ju redan "startat" eftersom friggeboden redan står där!
 
Ja du kan bygga om en liten figgebod till attefallshus, men inte utan bygganmälan och startbesked.
 
O
Om du bygger om eller till ett hus måste man söka bygglov/bygganmälan. Även om huset redan står där...
SÅ även i detta fall... Med hjälp av attefall så får man bygga ut ett hus med 15kvm men bygganmälan måste lämnas in först och få godkänt. Även om huset redan står där....
Börjar man innan så är det ett svart bygge... Om de skulle kolla fastigheten på plats och ser att arbetet är påbörjat innan bygganmälan var klar kan man fundera på vad som skulle hända...

Men så ser det ut...
 
Hemmakatten
Det är bostadshus som man får bygga till med 15kvm, ej uthus. Däremot så borde det gå bra att bygga ett Attefalshus (carport) av friggeboden. Men, som andra redan skrivit så måste du göra en bygganmälan och få startbesked innan du börjar.
 
Carport får man faktisk inte bygga som Attefallhus. Garanterad en av tabbarna som kom p.g.a. att lagen drevs genom så snabbt - men så är det.
 
Hemmakatten
Vaa! Garage men ingen carport. Har jag missat totalt. Vet du mer exakt var jag kan läsa mer om det?
 
Nu jan jag ha helt fel. Men jag har för mig att en carport är inte en byggnad, utan ett skärmtak. Attefallshus är som namnet antyder en byggnad.
 
Hm... här måste jag kanske göra en halv pudel!

Jag blandade nog ihop med 15 kvm tillbyggnad som kom samtidigt. DEN får inte vara carport. Den fristående komplementbyggnaden får vara det.
(Det har att göra med begreppen byggnadsarea, öppenarea och bruttoarea.)

En annan fel i nya PBL var att en svartbyggd carport inte kunde ge straffavgift. Det har ändrats nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.