D09
Hej

Ska försöka koppla ur kompressorn på min Nibe 310p och enbart köra ventilationen.

Kan detta vara skadligt för vp:n?


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varför, är kompressorn trasig?
 
D09
Nä, den funkar som den ska :)

Har två separata värmesystem 1. Vedpanna som är huvudsakliga. 2 nibe310p som är sekundär och sköter ventilationen. ( niben fanns från start och vedpannan kom till senare ).

Eftersom endast frånluften behövs från niben när vedpannan går så känns det onödigt att kompressorn går ( niben håller fortfarande sin tank varm etc även om bara ventilationen används )

Vill se vad det gör för skillnad på energiförbrukningen om kompressorn kopplas ur, min uppfattning är iaf att man dödar nibens möjlighet till att värma vatten. ( ? )

Det jag funderar på är om man ställer till det i andra änden dvs skadar komponenter etc
 
A
Men gör inte niben tapp varmvattnet?
Utan kompressor blir det ju elpatron bara
Eller är det den skillnaden du vill mäta?
 
D09
Nä, har en vvb i acktankarna till vedpannan så niben sköter endast frånluften till jag växlar om ledningarna till den. När niben är i full drift så sköter den vvb också :)

Jag vill bara att niben drar så lite energi som möjligt :)
 
Blir ju som att köra 310P med en trasig kompressor och elpatronen går istället om denna tillåts i driftlägesväljaren, annars sjunker temperaturen. Koppla ur ledningen som syns på bilden till kompressorn och även kompressorvärmaren som sitter i en slinga/buntband runt kompressorn. Märk upp exakt vilken ledning som satt var annars är det risk att det blir fel vid återmonteringen.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Ställ det stora vredet på reservläget istället, då går bara cirkpump och elpatron, ej kompressor.
 
  • Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
Martenw skrev:
Ställ det stora vredet på reservläget istället, då går bara cirkpump och elpatron, ej kompressor.
Ja fläkten går också vad jag kommer ihåg:)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Skojar du? :x

Inte ens Nibe kunde knäcka den idén ha ha ha
 
D09
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Anar liten förändring i förbrukningen

( om det nu har med niben att göra )
 
D09
Ja jäklar... Hur kunde jag missa det.

Får sätta tillbaka kablarna och använda knappen istället.

Insåg att det borde vara dags att göra rent fläkten också (y)
 
D09
Märkligt ha ha

Skulle kolla lite med pannan och vred från serviceläge till vanligt och nu lyser varken display eller några andra lampor
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.