Med denna fråga kommer jag verkligen visa min okunskap innom husbyggnadsområdet, men det bjuder jag på. Ska bygga Eksjöhus Kvadraten och funderar nu på att ta in offerter själv på grunden, platta på mark med golvvärme. säljaren sa att det var ok. Vad ska jag ta med på prisförfrågan mer än plattan ,isoleringstjocklek, fyllnadsmaterial, schaktning av tomt (grovplanering) omhändertagande av material. vad har jag glömt?
tack
 
Gör tvärtom, be husleverantören om en kravspec. De om några borde ju veta vad som behövs för just deras konstruktion.

Skicka sedan förfrågan till olika grundbyggare och utvärdera deras offerter efter innehållet. Stäm av med husleverantören att den du väljer verkligen har med allt som behövs.
En seriös firma kommer att vilja kolla upp din tomt för att kunna beräkna vad som behövs i forma av schaktning/sprängning och fyllning.

Det finns otaliga historier om hur grund och hus inte funkar ihop för att man glömt den lilla detaljen att prata igenom allt med alla inblandade. Det händer i.o.f ibland även om grundentreprenören är anlitad direkt av husfirman, men risken att något skall glömmas bort eller monteras på fel ställe är större om du plockar in en egen.
 
En sak till, kom ihåg att du som byggherre står som ansvarig om nåt inte funkar vid husleveransen.

Du tar en större risk genom att fixa grunden själv, men det finns säkert en del pengar att spara, bara man vet vad an pysslar med. Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.