Hej,

Vi bor utanför en större stad i Sverige och planerar att bygga ett hus inom en snar framtid. Kommunen vi bor i håller på att skapa en ny detaljplan i närområdet. Det handlar om ca 400-600 nya bostäder inom en 5 års period. Det blir mest bostadsrätter i form av lägenheter och parhus. Kommunen kommer även att släppa en del tomter till kommunens tomt och småhuskö. Det handlar om ca 25-30 villatomter. Saken är den att det även ligger ett par tomter i området som ägs av privatpersoner idag. Dessa kommer kommunen inte att köpa upp som det ser ut idag. Vi är naturligtvis intresserade av en sådan tomt och undrar hur vi skall gå tillväga för kunna köpa den här tomten av han som äger den. Om han vill sälja dvs. Det föreligger en del risker som vi är medvetna om. Detaljplanen har inte vunnit laga kraft ännu och det är osäkert vilka kostnader som tillkommer i form av ny infrastruktur, vatten och gatukostnader etc. Mina frågor är;

Hur gör man en värdering av tomten? Kommunens tomter säljs idag runt ca 2-2,5miljoner för tomt, inklusive gatukostnader, men exklusive vatten.

Vad kan man räkna med i övriga kostnader för infrastruktur? Måste man vara med att betala för allt nytt? Idag ligger en sommarstuga på tomten så vatten är säkert draget, men det skall helt säkert läggas om för övriga tomter och större lägenhetshus.

Gatukostnader? Hur dyrt kan detta bli egentligen?

Till slut; vad är risken med att köpa innan detaljplanen är godkänd? Vad blir konsekvensen om den faller? Det finns idag ingen detaljplan för området.

Stort tack för alla svar ni erfarna byggare kan bidra med!

God Jul

RW
 
Det jag skulle göra är att få ett förhandsbesked på bygglov från kommunen för i värsta fall kanske ni inte får bygga ett större hus där än sommarstugan.

För oss kostade vatten och avlopp 159 000kr och efter nyår kommer vår kommun (Sundsvall) öka det till ca 180 000. Så du måste först kolla vad som finns i stugan. Det kanske finns vatten men inte avlopp?

Bäst är att vända dig till säljaren och till kommunen för dina frågor :)
 
Skall

Gatukostnader kan lätt ligga på 200 000, min siffra är några år gammal, så jag skulle inte vara förvånad om det kan bli mer än det dubbla nu. Det tas också ofta ut en planeavgift i samband med bygglovet som kan variera en del, men typiskt några 10 000 kr, uppmot 100 000.

Det finns risker med att köpa innan det. planen är klar. Oftast så gäller totalt byggförbud med hänvisning till den kommande planen. Och lite beroende på hur långt man kommit med planen så är det inte helt ovanligt med förseningar på 10 - 15 år. Även om planen drivs med hög prioritet så kan överklaganden lätt ta 5 år eller mer.
 
Hej,

Bygglov kan man väl inte söka innan man själv äger tomten? Tanken är ju att köpa tomten innan detaljplanen har vunnit laga kraft, invänta att den gör det och sedan bygga. Vad gäller angående förbehåll vid köp. Jag vet att man kan ha klausuler som gör att man kan upphäva köpet om man inte får bygglov att bygga på en tomt, men kan man ha en klausul om att häva köpet om detaljplanen inte går igenom?

/RW
 
Och vad skulle säljaren tycka om den typen av avtal ? Jag tror inte jag skulle acceptera den typ av avtal om jag sålde en tomt.
 
Random_walk skrev:
Hej,

Bygglov kan man väl inte söka innan man själv äger tomten? /RW
Givetvis kan man det. Du kan tom söka bygglov på grannens hus för tex utbygge. Du kanske tänker köpa det och vill då veta om det går att bygga ut. Givetvis får du själv betala alla kostnader för bygglovet.
 
Dock handlägg ej bygglov under planskede. Så det går ej få förhandsbesked. Risker är kostnader för el, va. Gata samt osäkerhet laga kraft dp. Planprocessen kan dra ut på tiden
 
Ok, tack för alla svar. Jag skall snacka lite mer med kommunen och framförallt nuvarande ägare så får jag se hur vi går vidare. Angående klausul i kontraktet så ser jag egentligen det som något negativt för säljaren. Jag är beredd att betala ett högre pris för tomten med mindre risk och han kan säkra sig marknadspris redan idag istället för om 3 år.

Tack igen
 
Man tänker ju olika, skulle jag vara säljare skulle jag sälja utan klausul (risk) i dag eller vänta tills ingen klausul behövdes och ev ha mer spekulanter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.