Hejsan jag hade tänkt att bygga mig en 50liters el panna. men tänkte då fråga efter lite rådgivning. men jag kan förklara hur jag tänkt göra. Alltså först bygga en 50liters tank i antagligen rostfritt material och 30cm tjock isolering runt tanken. Och jag tänkte ha en fläktkonvektor från jula den på 4.64kw tror jag det var. Och då är ju frågorna kommer detta att fungera bra. Och vilken storlek på elpatron ska jag använda. Ja vill tacka i förväg för dom svaren jag får och jag är tacksam för alla svar mvh Robin
 
Jo juste kanske ska skriva att det jag ska värma upp är en liten lägenhet på ungefär 30 kvm
 
Låter lite grann som du försöker gå över ån efter vatten. Varför inte en luft/luft-värmepump? Eller elektrisk fläktkonvektor. En panna är ett tryckkärl, och det finns bestämmelser för hur de skall byggas och krav på hållfasthet och säkerhetsdetaljer. Det är inget man skall ge sig på själv.
 
Ja vill göra i ordning det här då luftluft pumpen bara går ner till 15 grader. och på vintern är det inte ofta det är 15 grader kallt utan det är 30. och några bestämmelser och regler är inget som har följts eller kommer följas i det här huset det finns absolut ingenting som har godkänts över huvudtaget och det
Är inte försäkrat då hela byggnaden bara kostar 50000kr.
 
Värma vatten med el för att sen värma luft med vattnet.
Då är det lättare att värma luften med el, det är effektivare, dvs ingen vattenvolym att hålla varm och som läcker värme.

Jag kör den fläktkonvektorn i mitt garage på 65kvm, funkar bra med 25 gr framledning och 4l/min.
Det gör att garaget håller ca 18 gr när det är 0 gr ute.

(Golvvärme i hela boningshuset, bergvärme och 15m pex-kulvert till garaget.)
 
Bästvit skrev:
Ja vill göra i ordning det här då luftluft pumpen bara går ner till 15 grader. och på vintern är det inte ofta det är 15 grader kallt utan det är 30. och några bestämmelser och regler är inget som har följts eller kommer följas i det här huset det finns absolut ingenting som har godkänts över huvudtaget och det
Är inte försäkrat då hela byggnaden bara kostar 50000kr.
Ok, men då hade jag kört på rena elradiatorer, eller konvektorer. Det blir billigare och du får ju 100% verkningsgrad i princip. Ska du tvunget ha vattenburet så skulle jag köpt en liten elkassett eller elpanna, typ evc13 från nibe. Tror du kan få en sån ny för 14000-15000. Då får du ju all styrning med utegivare med. Tror knappt att du kan bygga en själv så mycket billigare.
 
Sen är det inte bara byggnaden du skall vara rädd om, utan även dig själv. Jag har sett hur en sprängd panna ser ut...
 
Angående effekt så brukar det ofta nämnas 70W/m². Det innebär i ditt fall 2,1 kW på elpatronen. I övrigt måste jag hålla med de andra som svarat. Det låter som ett dyrt och komplicerat sätt att få ett uppvärmningssystem som på de flesta sätt är sämre än direktverkande elradiatorer.
 
Ska du köra på ditt system skulle jag istället bara köpt en liten varmvattenberedare och använt den.
 
Staffans2000
Naturligtvis kan du svetsa ihop en tank, och på med några muffar -klart.
Men varför?
Jag instämmer i kören -använd elradiatorer.

Staffan
 
Du tjännar inget på att först värma vatten med el för att sen värma luft med vattnet utan det är både enklare och blilligare att köra elelement direkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.