I dag var mattläggaren här och lade matta på golvet i vårt nyrenoverade badrum. I morgon kommer han för att sätta väggarna så jag behöver lite råd innan jag släpper lös honom på det för jag undrar om man borde dra i bromsen här?

badrumsgolv.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För fler bilder se: https://www.dropbox.com/l/gGLkhrmUl2lRXpaFGQZFEn

Badrummet är litet ca 900x3000, men likväl kostsamt då vi hade en rejäl fuktskada som inte täcktes av försäkringen. 15 år gammalt med klinker i gammalt hus på torpargrund.
Hur som helst, nu valde vi matta till golv och väggar, känns tryggt. Golvet har mönstret av teakbrädor.

Och nu i kväll när jag hade möjlighet att kolla in i badrummet tycker jag själv det ser för jäkla illa ut. Jag är ingen snickare eller mattläggare men just "ruligheten" alltså det ojämna hade jag själv inte godkänt om jag gjort jobbet och jag tycker det ser riktigt dåligt ut. Men frågan är vad man kan "kräva". Är det jag som är kinkig, brukar det se ut så?

Mönster av raka plankor, ganska mörka så inser ju jag att mönstret är känsligt för ojämnheter. Ögat väntar sig ju inte knögliga brädor. Ett stenmönster eller en ljus matta hade man kanske inte sett samma sak.

Det mest uppenbara är ju fyrkanten runt brunnen. Men även innanför brunnen mot väggen, drar man med handen är det ju berg-och-dalbana. Sedan mitt för dörren där man kliver in, en liten rygg och en punkt med en upphöjning, spackel eller annat skräp under?

Det är inte ett källarkyffe utan mitt i huset vårt enda badrum där man dagligen kommer att sitta på muggen och kolla på golvet.

Hur illa är det och vad bör man göra. Rätta till mitt eget huvud eller är det nåt att diskutera/bråka om?
 
Krilleman
Om det inte är luftbubblor under mattan är det dåligt underarbete!
 
Vem gjorde underarbetet?
Ser inte ut att ha varit helt jämnt mot brunnen.
 
Det är inte luft. Svårt att ta rättvisande bilder, skulle säga att det ser bättre ut på bild. Underarbetet gjorde först en snickare som till sist när han var klar med att bygga nytt golv, grovspacklade duschdelen, sedan spacklade mattläggaren också, igår. Själv har jag jobbat under dagarna och känt mig trygg med snickarens arbete och det är han som tagit in mattläggaren.
 
Jaha, verkar ju bara vara att göra om det där...
 
T
Det man ser runt brunnen är ju själva Purusplattan. Ett bättre val hade varit Jafos platta som man flyter över och det blir således inga synliga kanter från ramen. Resten av knöligheterna ute på golvet är bara dåligt underarbete, har mattläggaren verkligen finspacklat golvet?
 
Hej Seglaren2, välkommen till Bygga Hus-forumet!

Jag tycker att det ser extremt fult ut!
(OK, skruva i en svagare lampa så kanske :confused: )

Och det är väl för att underarbetet, dvs, flytspacklingen av fall är så dåligt gjort.
Om det dessutom är som du säger att det ser bättre ut på bild än i verkligheten låter det inte kul.

Ta ett ordentligt snack med mattläggaren innan han fortsätter.
Är han själv nöjd med resultatet?
 
Du skriver spacklat, har han spacklat med vanligt spackel eller är det flytspacklat?
 
Har inte hunnit med att titta så mycket men har svårt att tro att det är flytspacklat.
 
Om jag vore i samma situation så hade jag passat på att byta till någon annan golvmatta.
Jag tror inte att det går att få den helt perfekt, och även om det skulle gå så ser den ändå rätt så "plastig" ut.
 
Oavsett vad som har gjorts fel så snyggt var det inte. Sedan kan jag hålla med Peter att den ser lite plastig ut och ett svårt mönster.
 
Tycke och smak är alltid besvärligt att diskutera.
Men det är klart att denna matta hade varit mer "förlåtande"
4802.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Problemet är kanske att det är omöjligt att hitta hatten till tandkrämstuben om man råkar tappa den :)

Ett problem med mattan med golvplank-mönster är ju de långa raka linjerna,
som framhäver ev. ofullkomligheter i ytjämnheten.
 
  • Gilla
skAck
  • Laddar…
Dra i bromsen och låt han riva upp och spackla ordentligt

/mister golv
 
En kort uppdatering: Mattläggaren kom i morse och jag sa att jag inte var nöjd. Han höll inte med om att det var dåligt utfört. Skyllde mest på brunnen. Och han ville inte riva upp och göra om. Så vi kom överens om att stoppa här så jag kan ta hit nån annan och titta på det. Så han plockade ihop sina grejor.
Snickaren som rekommenderat honom skulle komma och titta. Vips så hade mattläggaren visst också rivit ut mattan. Något vi inte talat om. Han ville väl inte andra skulle se hur det såg ut....

Snickarn kom, tittade på mina bilder och tyckte som jag och de flesta här i tråden. Så han har ägnat ett par timmar åt att skrapa/slipa lim och fila lite på spacklingen. (Inte spacklat).
jag ska nu leta reda på en annan mattläggare för den här ville inte komma tillbaka. Jag tror inte han kan bättre än så om han säger att det är normalt att det ska se ut så.

Kollar man på bilden syns det ju tex att två sidor om brunnen ser bra ut, varför inte på de två andra. Jo för att spacklingen/övergången skiljer sig åt där.

Så nu blir det inget badrum/toa före jul/nyår. Ett jack i nya dörrkarmen och ett nu lite större märke i dörren lämnade han också efter sig.
 
O
Jag tycker att mattläggaren faktiskt inte var så himla dålig....

han insåg att han inte var välkommen tillbaka :D
 
  • Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.