Jag hade problem igår när jag skulle ta bort enhet. Det blev aldrig färdigt.
 
Hallå!

Den här regeln använder jag till min trädgårds belysning, funkar fint :)
 
  • Trädbelysning.PNG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • trädbelysning.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
lilytwig skrev:
Har testat CO dimmern. Det man bör veta är att om du vill ha en "manuell" knapp så ska den vara potentialfri. Bra i vissa lägen, men vill du köra en trappkoppling i en befintlig anläggning så kan du få en del jobb. Fungerar bara med resistiv last, dvs glödljus och halogen. Om du vill dimma LED, lågenergi eller trafo ska du välja något annat. Kan vara smart att framtidssäkra sitt system.
Jag ska testa [länk] i slutet av veckan.

Jag har två av dessa dimmrar (Aeonlab) den ena kör jag till taklampa som består av en dimbar LED-lampa, och den andra kör jag till ett gäng downlights som drivs av en dimbar konstantströmsgenereator, och detta fungerar klockrent. Den verkar alltså inte ha några bekymmer att hantera dimbara LED-lampor.
 
Såg att team_hink_racing har hittar att man kan lägga in Anslut i Zipabox.
hur gör man ? jag har lagt in EYCR-2300 .. men dom fungerar inte ?

/Peter
 
Tomas Andersson skrev:
Vad händer med fibaro motion sensor den fungerar i ca i vecka och sedan tappar boxen den. :( Är det fler som har samma problem?
Har du den inne eller ute?
 
peterede skrev:
Såg att team_hink_racing har hittar att man kan lägga in Anslut i Zipabox.
hur gör man ? jag har lagt in EYCR-2300 .. men dom fungerar inte ?

/Peter
Hej Peter

Jag kör ett par Anslut. La till dem som Chacon CAYCR-3500 om jag minns rätt. Har lagt in 5 st, men den sjätte gick inte. Oklart varför.
Det finns två minnesplatser i pluggen och jag tror att minst en måste frigöras. Min teori är att man bara kan radera med samma fjärr/sändare som man lade in med.
Andra har dock andra teorier, nämligen att en minnesplats "trillar ur" när man lägger till en tredje.
 
Roostertail skrev:
Jag har två av dessa dimmrar (Aeonlab) den ena kör jag till taklampa som består av en dimbar LED-lampa, och den andra kör jag till ett gäng downlights som drivs av en dimbar konstantströmsgenereator, och detta fungerar klockrent. Den verkar alltså inte ha några bekymmer att hantera dimbara LED-lampor.
Hmm... där ser man. Jag fick inte Aeon att fungera bra. Det flimrade vid låg nivå, gick inte att dimma ner tillräckligt och lampan surrade. Har nu testat med Qubino. Fungerar nästan helt perfekt. Litet surr i lampan, men inte mer än acceptabelt. I detta fall var lasten en IKEA 13W LED.
Det gäller alltså att hitta rätt kombination av dimmer och last.
Aeon är en framkantstyrd triac medan Qubino har bakkantstyrning. Det senare borde fungera bättre med icke resistiva laster.
En annan skillnad är att Qubino klarar bara 200W medan Aeon klarar 500W med betydligt lägre pris.
 
Roostertail skrev:
Jag har två av dessa dimmrar (Aeonlab) den ena kör jag till taklampa som består av en dimbar LED-lampa, och den andra kör jag till ett gäng downlights som drivs av en dimbar konstantströmsgenereator, och detta fungerar klockrent. Den verkar alltså inte ha några bekymmer att hantera dimbara LED-lampor.
Vad är det för downlights du har? Är det också led?
Är det bara trial and error som gäller eller finns det någon dokumentation om vad som funkar med vad, när det gäller dimmrar och lampor/laster?
 
matsv skrev:
Har du den inne eller ute?
Den sitter inne oc bara 6 m från boxen :(
 
matsv skrev:
Z-wave.me zme_mtemp fungerar inte med zipabox.

[länk]
Tråkigt det där var ju en bra box.
 
Tomas Andersson skrev:
Den sitter inne oc bara 6 m från boxen :(
Minns inte vart jag köpte downlightsen tyvärr, med det är LED som drivs av dimbar konstanströmsgenerator.
Vad gäller dimmring av LED så är min uppfattning att det är lite "trial and error" som gäller, precis som du säger.
I vissa fall kan det gå utmärkt att dimma ljuskällan men med hemska EMC-störningar som resultat istället, vilket kan ställa till en del.
 
De senaste dagarna har jag fått en del konstiga värden från mina Fibaro universial sensor med 1-wire givare. När jag tittar i events i zipaboxen så är det bara ett konstigt värde, sen är de ok för att det senare igen ska komma ett konstigt värde.

konstigkurva1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


konstigkurva2.JPG
 
Har samma problem med min fibaro senor, fast inte så ofta som du har. Får kanske 2ggr veckan konstigt värde, nästa värde en minut senare är ok.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.