TeroM skrev:
Den beställs för 400V eller 230V elementspänning och skall anslutas till rätt spänning. 400V modellen kommer utan stickpropp medan 230V kan beställas med stickpropp eller fast anslutning men fortfarande för 230V
Nja... igen. Du har rätt i att det är olika element för 230V och 400V. Däremot var mitt 230V-element utan stickpropp och kabeln ansluten till kopplingsdosan. Därför följde jag installationsguiden och lossade kabeln och satte på stickpropp. Bilden visar märkning på mitt element.

IMG_20141211_072000.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Att byta på en 230 modell säger jag inte emot, det jag reagerade på var där du säger att 230 / 400 var samma element och att det var valfritt beroende på hur det kopplas.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Lyfter tråden, men ändrar frågan lite grand:

Konvektions- eller oljefylldaelement - vad föredrar ni och varför?
 
Jag föredrar oljefyllda där de får plats. De öppna konvektorelementen kan under vissa omständigheter lukta bränt damm. Somliga knäpper och ger ljud ifrån sig, men det kanske främst gäller äldre varianter. Båda dessa egenskaper slipper man med de oljefyllda.

De öppna konvektorelementen är som sagt mindre. Är det ont om plats är de ett givet val. I utrymmen som inte är bostadsutrymmen har man ingen nytta av de oljefyllda elementens små fördelar. Det tar en stund för de oljefyllda att värmas upp. Den tiden läggs till tiden det tar att värma upp ett kallt rum. Det rör sig om kanske 20 minuter, så det är inget stort argument heller.

Kort sagt en smaksak och ganska oviktigt om det är oljefyllt eller inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.